اختراع بهطور خلاصه بهمعنای راهحلهای نوین برای حل مشکلات فنی خاص است. بهعبارتدیگر، هر زمان فرد یا افرادی با ابتکار خود فرایند یا فراوردهای ایجاد میکنند و بهوسیلهی آن مشکلی را درزمینهی یکی از صنایع حل میکنند، مفهوم اختراع شکل میگیرد (مادهی اول قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری و طرحهای صنعتی). منظور از صنعت هم، معنای گسترده آن مدنظر است: از ظروف آشپزخانه گرفته تا نانوچیپهای پیشرفته میتوانند بهعنوان اختراع ثبت شوند. بنابراین، معنای صنعت کشاورزی، امور خدماتی، صنایعدستی و مانند اینها را نیز شامل میشود (مادهی دوم قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری و طرحهای صنعتی).
اختراع انواع متفاوتی دارد. البته تقسیمبندی اختراع باتوجهبه موضوعات مختلف، متفاوت خواهد بود. درادامه، تعدادی از این تقسیمبندیها را ارائه میدهیم.
اختراع کامل: چنانچه اختراع تمامی شرایط ماهوی را داشته باشد، بهمدت بیست سال بهرهبرداری از آن اختراع متعلق به مخترع خواهد بود (مادهی شانزدهم قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری و طرحهای صنعتی).
نمونهی اشیای مصرفی: راهحلهای جدید فنی درزمینهی شکل و ساختار محصول یا ترکیبی از آنها که موجب بهبود عملکرد آن میشود، نمونهی اشیای مصرفی است. شرط گام ابتکاری در نمونهی اشیای مصرفی کماهمیت است؛ اما همچنان باید شرط جدیدبودن و کاربرد صنعتی را داشته باشد. درحالحاضر، امکان ثبت نمونهی اشیای مصرفی در ادارهی مالکیت صنعتی وجود ندارد؛ اما بهزودی با تصویب طرح حمایت از مالکیت صنعتی این امر ممکن میشود (مادهی هشتادوپنجم طرح حمایت از مالکیت صنعتی).
بهدلیل نقش مهم و گستردهی اختراعات در اقتصاد امروزی، دولتها به مخترعان حقوق انحصاری ازقبیل ساخت، صادرات، واردات، فروش و استفاده از آن اختراع را میدهند. این حقوق ازطریق گواهینامهی اختراع به مخترع یا مخترعان داده میشود. گواهینامهی اختراع سند منتشرشدهای است که پس از درخواست متقاضی، ادارهی مالکیت صنعتی به وی ارائه میدهد. این سند، حقوق بهرهبرداری انحصاری از آن اختراع را در مدت محدودی (بیست سال) به مخترع اعطا میکند. روند ثبت اختراع پیچیده و پرهزینه و زمانبر است. قانونگذاران شرایط متفاوتی برای اعطای گواهینامهی ثبت اختراع مقرر کردهاند تا از اعطای حقوق انحصاری بیفایده و محدودکننده جلوگیری کنند. بهطور معمول، دو دسته از شرایط برای ثبت اختراع باید رعایت شوند. درادامه، به این دو دسته از شرایط اشاره میکنیم.
سه شرط ماهوی باید در هر اختراعی وجود داشته باشد تا مخترع مستحق دریافت گواهینامهی اختراع باشد (مستنبط از مواد اول و دوم قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری و طرحهای صنعتی):
۱. نوبودن: یکی از ضروریات اساسی اختراع و شرط بیچونوچرای ثبت اختراع است. بااینحال، باید تأکید کرد نوبودن چیزی نیست که بتوان آن را اثبات کرد یا ساخت؛ بلکه فقط نبود آن را میتوان ثابت کرد. اختراعی نو محسوب میشود که در صنعت پیشین پیشبینیپذیر نباشد. صنعت پیشین بهطور کلی تمام دانشهایی است که پیش از زمان درخواست گواهینامهی ثبت اختراع درزمینهی مرتبط وجود داشته است؛ چه بهصورت نوشته افشا شده باشد و چه بهصورت شفاهی.
۲. گام ابتکاری: دراینزمینه پرسش مهم این است که اختراع برای فردی که مهارت عادی در آن صنعت دارد، بدیهی است یا خیر. برای تحقق این شرط باید اختراع به شخصی عرضه شود که مهارت عادی یا متوسط یا معمولی در آن صنعت دارد و آن شخص پس از بررسی آن را بدیهی و آشکار نداند.
۳. کاربرد صنعتی: هر اختراعی بهمنظور ثبت باید بهگونهای باشد که ازلحاظ عملی و نه صرفا نظری استفاده شود. اگر اختراعی قبلا بهعنوان فراورده یا بخشی از فراوردهای تعیین شده است، باید امکان ساخت آن فراورده ممکن باشد. اگر اختراعی بهعنوان فرایند یا بخشی از فرایندی تعیین شده، امکان استفاده (بهمعنای عام کلمه) از این فرایند باید در عمل ممکن باشد.
اختراع ازطریق اظهارنامه به ادارهی مالکیت صنعتی ثبت میشود. اظهارنامهی ثبت اختراع از بخشهای مختلفی تشکیل شده که توصیف و ادعا و چکیدهی اظهارنامه را شامل میشود (مادهی ششم قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری و طرحهای صنعتی). در اظهارنامهی ثبت اختراع باید عنوان اختراع و زمینهی فنی آن توصیف شود. همچنین، باید توصیفی از پیشینه و اختراع فعلی ارائه کنید و اگر نقشه یا نمودار یا طرحی دارید ضمیمه کنید. ادعا یا ادعاها باید گویا و مختصر و همراهبا توصیف باشد؛ بهنحویکه برای شخص دارای مهارت عادی در فنّ مربوط واضح و کامل باشد و حداقل روشی اجرایی برای اختراع ارائه کند. بهعلاوه، مخترع و متقاضی و نمایندهی قانونی میتوانند اقدام به ثبت اختراع کنند. بخش اختراعات ادارهی مالکیت صنعتی پس از بررسیهای لازم تصمیم خود را اعلام میکند. این تصمیم ممکن است صدور گواهینامهی اختراع یا رد اظهارنامه باشد و درهرصورت تصمیم به متقاضی ابلاغ خواهد شد.
داستان شرکت Spartan Armor از آنجایی شروع شد که جرمی تِپِر (Jeremy Tepper) در سال ۲۰۱۲ بهتنهایی در گاراژ خانهاش زرههایی از جنس استیل تولید میکرد و در Ebay میفروخت. او راهی پیدا کرده بود که مقاومت زرهها را با اسپری رنگی که در کف اتاق بار وانتها از آن استفاده میشد، با کمترین هزینهی تمامشده میتوانست افزایش دهد.
جرمی افسر گشت مرزبانی بود که در سال ۲۰۱۵، از پسِ شغل جانبیاش، یعنی تولید زره نتوانست بربیاید. در آن زمان بود که Spartan Armor را تاد میکس (Todd Meeks) و کوین استرناتکا (Kevin Strnatka) خریدند. درادامه میخوانید چگونه تاد میکس توانست این شرکت را در رتبهی ۱۲۰۱ از ۵۰۰۰ تجارت برتر طبق گزارش Cameron Albert-Deitch قرار دهد.
جرمی تِپِر که در آن زمان افسر گشت مرزی بود، تولیدوفروش زرهها را بهعنوان کار پارهوقت در گاراژ خانهاش انجام میداد. بااینحال، وقتی تعداد سفارشهای دریافتیاش زیاد شد، نتوانست دوام بیاورد؛ چراکه او از شش صبح تا دو بعدازظهر باید شغل اصلیاش را انجام میداد و بعدازظهرها سفارشها را آماده میکرد. سپس صبح روز بعد، آنها را تحویل ادارهی پست میداد و به محل کارش میرفت.
بخشهای بعدی این مقاله را از زبان تاد میکس میخوانید:
در آن زمان، من دلال تجاری بودم و کوین استرناتکا، همکار و هماتاقی سابق من، مدیر یکی از نمایندگیهای فروش محلی رنگ کفپوش اتاق بار وانت در آریزونا بود. روزی او پیش من آمد و گفت: «این مرد (جرمی) را میشناسم. تمام این صفحههای استیل را برایش اسپری کردم». پرسیدم: «صفحه؟ مگر چه کاری انجام میدهد؟»
پس از اندکی صحبت، فهمیدیم میزان فروش جرمی بسیار زیاد است. این را از روی دفاتر خرید و تعداد زیاد صفحات رنگشدهی پشت وانت جرمی میشد فهمید. تعداد دقیق صفحات را جرمی میدانست. پس متوجه شدیم دقیقا ارزش آنها چقدر و فرصتی عالی مقابلمان قرار دارد؛ چراکه فروش هزار صفحه در ماه، یعنی ۱٫۲میلیون دلار آنهم در سال ۲۰۱۴ درآمد درخورتوجهی بود.
من و کوین در سپتامبر۲۰۱۵، شرکت را از جرمی خریدیم و تجهیزات جرمی را به دفتر کوین انتقال دادیم. پس از مدتی، آنها را به انبار هزارمتری بردیم. البته، من سهم کوین را هم در ژوئن گذشته خریدم.
اولین هدف ما، بهبود خدمات به مشتریان بود که تا آن زمان اصلا وجود نداشت. شما اگر با رقبای ما تماس میگرفتید، آنها حتی جواب تلفن شما را هم نمیدادند. در مرحلهی بعدی، وبگاه خودمان را بهروز کردیم. جرمی در ابتدا محصولات خود را در eBay میفروخت و وبگاه وردپرسی بسیار قدیمی داشت. چند نفر را استخدام کردیم تا سفارشها را ازطریق وبگاه پیگیری کنند و تلفنها را پاسخ دهند و درواقع کارهای لازم برای تجارت واقعی را انجام دهند.
بنابراین، هزینه زیادی برای توسعهی کسبوکارمان در سه سال گذشته پرداخت کردهایم. اگر درآمدهایتان را صرف توسعهی تجارت کنید و برندتان را گسترش دهید و فرایندهایی برای سفارش محصولات با بالاترین سطح کیفیت ممکن درنظر بگیرید، تجارتتان همواره به رشد ادامه خواهد داد.
اولین مشتریان ما مهاجران و بیشتر خلافکارها بودند؛ اما از دیدگاه من، کسبوکارمان را بیشتر بهسمت جلبتوجه سازمانهای مجری قانون باید سوق میدادیم. اکنون، بیش از نیمی از فروش ما به همین سازمانها است. علاوهبراین، سازمانهای کوچک ۲۵ تا ۵۰نفری هدف دوم ما محسوب میشود؛ هدفی که سایر رقبا به آن توجهی نمیکنند.
وقتی افراد شاغل در این سازمانها به ما مراجعه میکنند، برخلاف تصوری که دربارهی آنها وجود دارد، بسیار گرم و مؤدبانه برخورد میکنند و ازآنچه برایشان انجام میدهیم، قدردانی میکنند.
وقتی حادثهای تیراندازی رخ میدهد که به این محل نزدیک است، تغییری محسوس در فروش را شاهد هستیم و این مسئله دردناک است. بهعنوان نمونه، پس از تیراندازی در اورلاندو و سنبرناردینو و لاسوگاس، تعداد سفارشهای ما بهشدت افزایش یافت. البته، اینطور بهنظر میرسد که مردم به اهمیت محصولاتمان توجهی ندارند و فقط در زمان وقوع حادثه به فکر تأمین امنیتشان میافتند.
مدیرعامل سابق گوگل، اریک اشمیت، عوامل اصلی شکست استارتاپ را در یکی از سخنرانیهایش برشمرد. او این عوامل را عواملی جهانی دانست که در سرتاسر اکوسیستم کارآفرینی درحالوقوع هستند.
رویداد Center for Entrepreneurs با تمرکز بر اکوسیستم کارآفرینی در لندن برگزار شد و اریک اشمیت یکی از سخنرانان آن بود. وبسایت Business Insider خلاصهای از سخنرانی و جلسات پرسشوپاسخ بعدی او را در قالب مقالهای منتشر کرد. درادامه، سه دلیل اصلی را بررسی میکنیم که از نگاه اشمیت عوامل شکست استارتاپها محسوب میشوند.
اشمیت در خلاصهی سخنرانیاش دربارهی این موضوع گفته بود:
اغلب با افرادی کار میکنیم که بیشتر میشناسیم. این افراد در زمینهها و شاخههای محدودی فعالیت میکنند.
مدیرعامل سابق گوگل در صحبتهایش به این نکته اشاره کرد که نیاز به تنوع و دخیلکردن افراد متنوع، در شرکتها و گروهها حس میشود. او اعتقاد دارد شرکتها باید از افراد با پیشزمینههای متنوع و حتی کشورها و زبانهای گوناگون در مجموعهشان استفاده کنند.
اشمیت معتقد است اگر گروهها فقط به مؤسسههای آموزشی محدود و جنسیتها و نژادهای خاص برای استخدام اکتفا کنند، کارآفرینی آنها شکوفا نخواهد شد. او در جلسهی پرسشوپاسخ بهصورت ویژه به نابرابری جنسی در فضای فناوری اشاره کرد. البته، او به آیندهی این صنعت و ازبینرفتن این نابرابری در نسلهای آینده ابراز امیدواری کرد.
نکتهی بعدی درخورتوجه این است که بهدلیل دشواری در کسب درآمد از پلتفرمهای تکنولوژیکی برای حل مشکلات اجتماعی، گروهها عموما به ساخت محصول محدود میشوند. بهعنوان مثال، اشمیت به تعداد زیاد اپلیکیشنهای تجارت الکترونیک اشاره میکند. این درحالی است که پلتفرمهای امن برای مقاصدی همچون اطلاعرسانی دربارهی بیخانمانها یا آوارگان یا تغییرات آبوهوایی بهندرت یافت میشوند.
اشمیت درادامه به ظرفیت فراوان پلتفرمهای شبکهای اشاره کرد. از دیدگاه او، این بازار رقبای کمی دارد و استارتاپها با اطمینانخاطر بیشتری میتوانند به آن وارد شوند.
در دنیای پیشرفته و پر از ارتباطاتواتصالات آسان، همکارینکردن شرکتها با یکدیگر مشکل بزرگی محسوب میشود. اشمیت این نکته را با جدیت در سخنرانیاش مطرح و به این نکته اشاره کرد که با محدودکردن فعالیت و همکارینکردن با گروههای مشابه، فعالیت استارتاپها محدود خواهد بود.
این مدیراجرایی باسابقه در صنعت فناوری درادامهی صحبتهایش در این بخش، مثالی از گروههای توسعهی رباتهای خانهدار بیان کرد. از دیدگاه اشمیت، این بازار آیندهای بسیار روشن دارد؛ اما قطعاموفقیت در آن نیازمند همکاری زودهنگام گروهها خواهد بود. بهبیاندیگر، ساختن چنین محصولاتی به گروههای متعدد نیاز دارد و نمیتوان با امید به گروهی کوچک، استارتاپی موفق دراینزمینه داشت.
InVision شرکتی نرمافزاری است که امکان طراحی دیجیتال و اشتراکگذاری نمونههای اولیهی را برای طراحان محصول فراهم میکند. پلتفرم اینویژن تمام امکانات لازم برای طراحی دیجیتال محصول ازجمله ایدهپردازی، طراحی، نمونهسازی و مدیریت را برای کاربران فراهم میکند. کلارک والبرگ، مدیرعامل و بنیانگذار InVision میگوید:
صفحهنمایش به یکی از مکانهای مهم دنیا تبدیل شده است. هر شرکتی فارغ از خدمات فیزیکی یا مجازیاش احتمالا بخش درخورتوجهی از تجربهی مشتری آن ازطریق صفحهنمایش تلفنهمراه یا رایانه انجام میشود. دلیل موفقیت شرکتهای بزرگی مانند اوبر و Airbnb این است که در جنگ املاک دیجیتال (وبسایت، شبکههای اجتماعیو...) پیروز شدهاند.
امروزه، فروش و بازاریابی و پشتیبانی از مشتریها فرایندهایی از کسبوکار هستند که ازطریق صفحهنمایش انجام میشوند. این یعنی هریک از کارمندان شرکت باید بتوانند محتویات نمایشدادهشده را ازطریق صفحهنمایش توصیف کنند و این دقیقا همان جایی است که InVision معنا پیدا میکند. نرمافزار ما به طراحان محصولات دیجیتال کمک میکند نمونههای اولیهی خود را در سریعترین زمان ممکن طراحی کنند و با سایر همکاران خود بهاشتراک بگذارند. جف بزوس، مدیرعامل آمازون، یکی از کاربرانی است که روزانه از محصولات ما استفاده میکند.
شرکت InVision هفت سال پیش و در بروکلین نیویورک بنیانگذاری شد و تابهحال، بیش از ۴.۵میلیون نفر از شرکتهای سراسر دنیا از محصولات آن استفاده کردهاند و نامهای شناختهشدهای مانند Lyft ،Netflix ،Gap و استارباکس از مشتریهای آن هستند. مدل کسبوکار این شرکت SaaS یا نرمافزار بهعنوان خدمات است که هزینهی استفادهی ماهانه از آن یکصد دلار است و هر شرکتی باتوجهبه میزان استفاده و اندازهی تیم خود خدمات موردنیاز را انتخاب میکند. والبرگ میگوید:
خدمات ما مبتنی بر طراحی است و تلاش میکنیم تا به همه کمک کنیم.
ایدهی راهاندازی InVision و نیاز به ارائهی چنین خدماتی زمانی به فکر والبرگ رسید که آژانس خلاقیت را در نیویورک اداره میکرد. او احساس ناامیدی میکرد از اینکه میدید هنوز طراحان و مشتریها نمیتوانند بهصورت مجازی با یکدیگر جلسه بگذارند؛ زیرا مشورتنکردن طراح و مشتری در طول فرایند باعث بروز مشکلاتی ازجمله طراحی مجدد میشود و افرادی که دانش کافی ندارند، به ضعف پروژه تبدیل میشوند. والبرگ معتقد است این مشکلات همیشه وجود داشتهاند؛ اما پیدایش ابزارهایی مانند Slack و سایر ابزارهای ارتباطی توزیعشده این مشکل را حل کردهاند.
او برای پیادهسازی ایدهاش به افرادی با استعدادهای خاص نیاز داشت که پیداکردن آنها مسئلهی اصلی بود. گوگل بهتازگی دفتر منهتن را گسترش داده بود و ازآنجاییکه نیویورک تعداد محدودی برنامهنویس حرفهای دارد، والبرگ نمیتوانست درزمینهی استخدام آنها با گوگل رقابت کند؛ زیرا بدون شک این افراد کارکردن در گوگل را ترجیح میدادند. بنابراین، او نیروی لازمش را از شهرهای اطراف انتخاب کرد و به آنها پیشنهاد درآمدی دوبرابر حقوق فعلیشان داد. این میزان حقوق هنوز درمقایسهبا کارمندان شاغل در سیلیکونولی یا نیویورک کم بود؛ اما باتوجهبه دورکاربودنشان حقوق خوبی بهحساب میآمد.
این ایده بهاندازهای خوب پیش رفت که والبرگ تصمیم گرفت راهاندازی دفتر فیزیکی را کلا فراموش کند. معاون استراتژی محصول این شرکت در کاروان کار میکند و در کنفرانسهای ویدئویی از گریناسکرین بهره میبرد تا دیگران موقعیت فیزیکی او را متوجه نشوند. رئیس بخش ویدئوی شرکت یک سال تمام از مناطق دیدنی آمریکا بازدید کرد، بدون اینکه حتی یک روز از کارش مرخصی بگیرد. والبرگ نیز در دفتری در منزلش در بروکلین کار میکند.
نداشتن دفتر فیزیکی هیچ اختلالی در روند کارهای شرکت ایجاد نکرده و این شرکت هماکنون هشتصد کارمند دارد؛ درحالیکه سال گذشته تعداد آنها کمتر از پانصد نفر بود. همچنین، ارزش اینویژن به بیش از یکمیلیارد دلار رسیده و احتمالا در دور بعدی سرمایهگذاری این میزان افزایش پیدا خواهد کرد. InVision درحالحاضر از وقتی شرکت Slack عنوان شرکت سال Inc را در سال ۲۰۱۵ دریافت کرد، بزرگتر است؛ بهطوریکه به یکی از رقبای شرکت چندمیلیارددلاری Adobeتبدیل شده و این غول نرمافزاری را وادار کرده تا برای ماندن در رقابت، تغییرات اساسی در محصولاتش ایجاد کند.
والبرگ هم در InVision و هم در شرکتهایی که از محصولات آن استفاده میکنند، درحالنابودی یکی از باورهای بزرگ انسان است: اینکه حضور فیزیکی اعضای تیم برای موفقیت آنها ضروری است. او معتقد است این ایده به گذشته تعلق دارد که بزرگترین افکار زمانی به ذهن افراد میرسد که دور هم جمع شده باشند. والبرگ میگوید:
نوآوری جادو نیست؛ بلکه نتیجهای از تنظیمات درست است. وقتی شخصی افکار درست داشته باشد و از ابزار مناسب استفاده کند، نوآوری رخ خواهد داد.
حتما این مطلب را برای رفقا خویش به اشتراک بگذارید
افزایش شدامد سایت و در نتیجه افزایش رتبه سایت در گوگل از جمله موضوعات باره پروا در طراحی سایت می باشد. جذب کاربران امری راحت و سریع نمی باشد بلکه سعی و صبر زیادی را می طلبد. محیط این موضوع روشهای بسیاری که به دو بخش کلاه سفید و کلاه سیاه سرشناس اند هستی دارد. ما در این جا چندی از طریق های کلاه سفید را که تأثیر طولانی تری نیز دارند ذکر می کنیم. به طور کلی می تاب روش های کلاه سفید را در دو دسته اصلی در نظر گرفت:
۱ .سایت شما
می توانید در سایت خود با رعایت اصول ذیل بازدیدکنندگان را جذب کنید.
تولید محتوا:
از کپی کردن مطالب دیگر سایت ها اجتناب کنید. سعی کنید محتوایی جدید و خلاقانه در سایت خویش پیمان دهید. مطالب خود را با توضیحات اختصار ولی جالب آغاز کنید. همواره سه خط نخست هر متن معرف تمام مطلب می باشد. افزایش بازدید پست های سایت پیش از گذاشتن مطلب در سایت حتما یک مرتبه متن را رسیدگی کنید لغایت بدون غلط املایی و نگارشی باشد. با پروا به جستار سایت مطالب سودمند و جذاب بگذارید به طوری که پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان باشد. برای جذابیت بیشتر در مطالب سایت از عکس ها و دیاگرام ها استفاده کنید. اگر مطلبی را از منبعی مشخص گذاشته اید حتما نام منبع را در فرجام متن ذکر کنید. مطالب را خلاصه و سودمند بنویسید طولانی بودن مطلب برای کاربران خسته کننده می باشد. کوشش کنید به طور منظم و پیوسته به روز شوید این پیشه برای سئو سایت شما نیز ارزشمند است.
طراحی سایت:
زمانی که کاربر وارد سایت می شود نخستین نکته باره توجه, طراحی سایت و شکل ظاهری آن می باشد. در برگزیدن رنگ های مورد استفاده برای طراحی سایت حتما دقت کنید برای اطلاعات اغلب می توانید به نوشتار بهترین رنگ ها در طراحی و دیزاین سایت مراجعه کنید. سرعت بارگزاری صفحه اول سایت زیاد مهم است. تا کران شدنی صفحه اول سایت را مختصر حجم طراحی کنید.در طراحی سایت خود حتما تقدیر نظرخواهی را قرار دهید و پیام های بازدیدکنندگان را پذیرش دهید.
زمان بازدید:
مهمتر از تعداد بازدید کنندگان, مدت سررسید بازدید از سایت بدست کاربران می باشد. هر چه این زمان اغلب باشد اثر دهنده آن است که شما در تولید محتوا موفق بوده اید و توانسته اید کاربران را جذب کنید.
۲. بک لینک ها
برای آشنایی با بک لینک, خاصیت ها و اهمیت آن می توانید به مقاله بک لینک و SEO سایت مراجعه کنید. به طور کلی معمول ترین روش های ساخت بک لینک برای سایت عبارت اند از:
سایت شما: در سایت خویش به صفحات سایر سایت تان لینک بدهید این شغل مایه افزایش مدت زمان بازدید سایت می شود.
تبادل لینک: با سایت های رنک تبادل لینک کنید.
شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی در بین کاربران از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد می توانید در شبکه های اجتماعی چکیده ای از مطلب خویش را بگذارید و درانتها به سایت لینک دهید. توجه داشته باشید که چکیده مطلبی ک می گذارید کوتاه, جذاب و دربرگیرنده نکات کلیدی متن باشد.شبکه های اجتماعی نه فقط به لینک سازی کمک می کنند بلکه ارتباطی نیرومند بین شما و کاربران برپایی خواهد کرد.