پروسه بازاریابی در شبکه های اجتماعی
در یک صفحه اجتماعی، اسم شرکت و محصولات خود را با طرحی زیبا بسازید و سپس در تارنما خویش به آدرس آن شبکه اجتماعی اشاره نمایید و آیکون آن را در صفحه ای در آنجا درج نمایید. این رابطه دو سویه باعث می شود که شدامد سایت تان بالا رود و این به سئو سایت شما کمک شایانی می کند، پست هایی با محتوای مرتبط با کارتان است، جاسازی کنید و متعلق به در شبکه های اجتماعی بهرهگیری نمایید. آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی می توانید از متن های جذاب یا حتی ویدئوهایی که به توضیح کسب و کار شما می پردازد، سهم ببرید و با طرح سوالاتی که ذهن مخاطب شما را به خویش درگیر می نماید، آن ها را ترغیب به بازدید دوباره از سایت نمایید و این نوع به سئو سایت تان نیز کمک کرده اید.
تولید ویدئوهای مختلف و توزیع آن در این شبکه ها، به راحتی می تواند ذهن مخاطبان آن را درگیر نماید و اعتبار آنلاین آن برند را بالا ببرد. محتواهای معتبر نیز در کنار ویدئوها می تواند هم بیننده دائمی را جذب نماید و هم اعتبارزا برای برند باشد. این نوع بازاریابی، یک بازاریابی آنلاین محسوب می شود که حائز متدهای مختلف است که اگر می خواهید در این کار موفقیّت به دست آورید، باید تمامی آن ها را بیاموزید.
با توجه به اینکه شبکه اجتماعی فیس بوک برای کسانی که در درون ایران هستند بسیار کاربردی نیست ولیکن هنوز به عنوان یک شبکه اجتماعی نیرومند در جهت برپایی صدای برند بسیار کارا و کاربردی می باشد که دو مقاله پایین می تواند به شما در تشکیل یک صفحه فیس بوک بیزنسی نیرومند کمک نماید:
صفحه سوداگری فیس بوک خود را چگونه چیره دست کنیم؟
چگونه یک صفحه بیزنسی بسیار عالی در فیس بوک بسازیم؟
شبکه های اجتماعی؛ پایگاه جامع دیتا ها
قدرت بازاریابی شبکه های اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت. شبکه های اجتماعی ابزارهای بانفوذی هستند که می نا در آموزش و تبلیغات و حتی ادب سازی برای یک جامعه بهره برد.
در ماضی افراد برای به دست آوردن اطلاعات، ناچار بودند که ساعت ها در کتابخانه ها به دنبال مطلب موردنظر خود بگردند. حال آن که شبکه های اجتماعی مختلف می توانند حجم وسیعتری از اطلاعات را در قالب های فشرده در مدت سررسید اختصار در گزین کردن مخاطبان خود قراردهند. این شبکه ها، پیرامون های جذاب تری را فراهم نموده اند که هر روز بر شمار مخاطبان شان افزوده می شود؛ به طوری که مخاطبان آن ها خود را بی نیاز از هر رسانه دیگری می دانند که این البته از مزایای این شبکه ها محسوب می شود و از آن در گذرگاه رسیدن به اهداف می نا بهره برد، حال آن قصد می تواند یک بازاریابی دیجیتالی در سطح وسیع این شبکه ها باشد که باعث گسترش روز افزون کسب و کار شما گردد.
قدرت شبکه های اجتماعی در دنیای بازاریابی امروز آنچنان زیاد است که نقش آن ها را به عنوان یک حقیقت مسلم در مقوله شبکه سازی و روابط عمومی نمی تاب نادیده گرفت و بازاریابی امروز هم بدون روابط عمومی کارائی گذشته خویش را ندارد. برای همین این مقاله را نیز می توانید مطالعه نمایید چگونه شبکه های اجتماعی قدرتمندی داشته باشم و بتوانم با مدیریت آن ها درآمد کسب کنم؟
کاربرانی که از شبکه های اجتماعی کاربرد می کنند، اگر برابر کاربران سایت ها نباشند، تعدادشان به نیمی متعلق به ها خواهد رسید. اگر شما طرح و مقاله ای دارید که مایه رونق کسب و کارتان است، به هیچ وجه نباید این فرصت را از دست بدهید.
به وفور یافت شدن گوشی های هوشمند با قیمت های مناسب، به کارگیری شبکه های اجتماعی را برای کاربرانش آسان کرده است. از طرفی بیشتر این شبکه ها برای سیستم عامل گوشی ها طراحی شده یا کمینه اغلب امکانات آن از راه گوشی ها قابل دسترس است. با این توضیحات، تبلیغ در شبکه های اجتماعی مرقون به صرفه است. بیشتر این پیام رسان های اجتماعی که در ایران موجودند، قابلیت ایجاد یک کانال را دارند که بستر مناسبی را برای تبلیغات فراهم نموده اند.
بازاریابی در دنیای فعلی از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که گاه درآمد یک بازاریاب چیره دست از بقیه مشاغل اغلب است امّا مدیریت هم سررسید همه این شبکه ها برای صاحبان برند ها کمی پیچیده و سخت است.
حتماً بخوانید: برندینگ در شبکه های اجتماعی
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
اهمیت تبلیغات با توجه به بالا رفتن چشم وهمچشمی افزایش مکشوف و سایر نمی طاقت تنها مسیر تبلیغات را به رسانه های اجتماعی چون تلویزیون و رادیو... خلاصه نمایش داد و تأثیر شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت. افزایش شمار کاربران استفاده کننده از این شبکه ها، این جستار را می رساند که چشم وهمچشمی لغایت حتماً زیادی در آن ها افزایش یافته لغایت جایی که آمارها نشان می دهند، اغلب کسب و کارهای کوچک و بزرگ از همین شبکه ها برای تبلیغ اجناس و تکاپو های خود بهرهگیری می کنند.
ایجاد کمپین های تبلیغاتی می تواند یک فرآورده را دائماً در مقابل دیدگان مخاطبان قرار دهد. این امر در گذشت زمان باعث تشویق آن ها به خرید محصول معرفی شده می نماید و با ادامه این کار خواهید دید که همین مشتریان به خریداران همیشگی تبدیل می شوند. امروزه کسان دوست دارند گذرگاه حیات شان را با ترقی تکنولوژی تطبیق دهند امّا توجّه به این نکته مهم است که افراد همانند گذشته به خرید یک فرآورده روی نمی آورند بلکه ابتدا اطلاعات زیادی در مورد آن به دست آورده و اگر آن تبلیغ متناسب با فرآورده ارائه شده نباشد، به سرعت کانال خرید خود را تغییر می دهند؛ بعد در تبلیغات خویش به این امر پروا زیادی معطوف نمایید.
شبکه های اجتماعی با عمر ناچیز امّا تاثیر فراوان در زندگی آدمی وارد شدند، کمتر کسی است که در روز یک بار به صفحه خود در شبکه اجتماعی راز نزند.
از بین این شبکه ها می توان به "فیسبوک" که محیط مناسبی برای تبلیغات و منظور گیری در سراسر دنیا می باشد، اشاره کرد. همچنین "توییتر" که به شما کمک می کند نوشتار هایتان را به سرعت انتشار یک ویروس در شبکه های اجتماعی انتشار دهید و "اینستاگرام" که یک برنامه دوست داشتنی برای اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوها از یک رخداد ویژه محسوب می شود، اشاره کرد.
مینگ-چی کو، تحلیلگر باسابقهی محصولات اپل، چند ماه پیش در یادداشتی به بیان انتظاراتش از محصولات این شرکت در سال ۲۰۱۹ پرداخته بود. این تحلیلگر مدعی شده بود که کوپرتینوییها قصد دارند در سال جاری میلادی،مکبوک پرو با نمایشگر ۱۶ تا ۱۶.۵ اینچ را بههمراه نمایشگر مستقل ۳۱ اینچ 6K و البته آیپد ۱۰.۲ اینچ روانهی بازار کنند. بااینحال مینگ-چی کو روز گذشته با انتشار یادداشتی جدید، برخی از انتظارات خودش را تغییر داد.
کو پیشبینی میکند که اپل مکبوک پرو جدید ۱۵ تا ۱۷ اینچ را در نیمهی نخست سال ۲۰۲۱ عرضه کند. او همچنین مدعی است که آیپد جدید ۱۰ تا ۱۲ اینچ، بین سهماههی چهارم سال ۲۰۲۰ تا سهماههی نخست سال ۲۰۲۱، عرضه خواهد شد. تحلیلگر باسابقهی اپل درکنار اینها میگوید این شرکت در سهماههی دوم یا سهماههی سوم سال ۲۰۱۹،مانیتور مستقل ۳۱ اینچ 6K خود را عرضه میکند.
یادداشت تحلیلی اخیر کو در ابتدا توسط رسانههایی چینی بهنامهای اکونومیک دیلی نیوز و مانیدیجی منتشر شد. بهعبارتی منبع اصلی خبر به دو رسانهی چینیزبان بر میگردد و بهدلیل عدم تسلط نویسندهی اصلی مقاله و همچنین نگارندهی زومیت به زبان چینی، از ترجمهی ماشینی استفاده شده است و بنابراین امکان دارد برخی جزئیات از قلم افتاده باشند. در صورت انتشار نسخهی انگلیسی یادداشت جدید کو، اگر لازم باشد مقاله را بهروزرسانی خواهیم کرد.
در یادداشت جدید مینگ-چی کو آمده است که مکبوک پرو ۱۵ تا ۱۷ اینچ اپل از طراحی کاملا جدیدی بهره خواهد گرفت، در این یادداشت همچنین به احتمال عرضهی مدل ۱۳ اینچ این لپتاپ با ۳۲ گیگابایت حافظهی رم اشاره شده است. درضمن کو در مورد مانیتور مستقل ۳۱ اینچ گفته است که این محصول بهلطف بهرهمندی از نور پسزمینهی شبیه به مانیتورهای مینی LED، کیفیت تصویر فوقالعادهای خواهد داشت.
این تحلیلگر همچنین مدعی شده است که اپل محصولات دیگری را نیز در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد کرد؛ از جمله سهآیفون جدید با باتریهای پرظرفیتتر و امکان شارژ دیگر دستگاهها (شارژ معکوس)، آیپاد تاچ جدید، آیپد مینیجدید، ایرپاد جدید و حتی پد شارژ بیسیم ایرپاور. برخی از این محصولات ماه گذشته معرفی شدند، از طرفی اپل بهصورت رسمی تولید ایرپاور را لغو کرده است.
بازار کامپیوترهای شخصی، هنوز روند سقوط را تجربه میکند. مؤسسههای تحقیقاتی گارتنر و IDC در جدیدترین تحقیقات خود، صحت این گزاره را تأیید کردند و بهنوعی نتایج هماهنگی هم ارائه دادند. پیشبینی و تحلیل سقوط در بازار کامپیوتر، امری دشوار نیست اما نکتهی جالب این است که برای اولینبار، دو مؤسسهی تحقیقاتی آمار برابری را برای فروش ارائه کردند. هر دو مؤسسه، آمار فروش در فصل اول ۲۰۱۹ را ۵۸.۵ میلیون دستگاه اعلام کردند. بهعلاوه، آنها کاهش فروش را در گزارشهای خود اعلام کردند که بهنوعی تأییدکنندهی روندی مشابه سالهای گذشته، برای سال ۲۰۱۹ است.
در سال ۲۰۱۸، آمار فروش فصلها کمی با هم تفاوت داشت. پس از ۶ سال کاهش فروش در بازار کامپیوترهای شخصی، در فصل دوم سال شاهد رشد بودیم. سپس، فصل سوم روند ثابت و در فصل پایانی، کاهش فروش را تجربه کردیم.
محققان گارتنر و IDC، کمبود پردازنده را یکی از عوامل دخیل در کاهش فروش کامپیوترها اعلام کردند. البته، شاید این تحلیل را بتوان توجیهی نهچندان دقیق دانست. همه میدانیم که تقاضا برای کامپیوترهای شخصی، دیگر مانند گذشته نیست.
مؤسسهی گارتنر، علاوهبر آمارهای جهانی، آمار فروش اختصاصی در آمریکا را نیز منتشر میکند. طبق گزارش آنها،مایکروسافت از فصل سوم سال ۲۰۱۸، به جمع ۵ فروشندهی برتر در کشور پیوست و رتبهی خود را تا پایان سال و فصل اول ۲۰۱۹ نیز حفظ کرد. البته، در آمارهای جهانی هنوز نشانی از ردموندیها در فهرست برترین فروشندهها دیده نمیشود.
گارتنر در گزارش خود تخمین میزند که فروش کامپیوترهای شخصی بهصورت جهانی، کاهش ۴.۶ درصدی را در فصل اول ۲۰۱۹ تجربه کرده و به ۵۸.۵ میلیون دستگاه رسیده است. در گزارش آنها، برترین فروشندگان بهترتیبلنوو، HP، دل، اپل، ایسوس و ایسر هستند.
همانطور که در جدول پایین میبینید، گارتنر به این نتیجه رسید که در میان ۶ شرکت برتر، تنها ۳ عدد از آنها افزایش فروش کامپیوترهای شخصی را تجربه کردند. بهعلاوه، آمار افزایشی آن شرکتها، کمتر از مقدار کاهش فروش در شرکتهای رقیب بود. سایر فروشندهها هم کاهش شدید ۲۰.۹ درصدی را تجربه کردند.
شرکت | فروش فصل اول ۲۰۱۹ | سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۹ (درصد) | فروش فصل اول ۲۰۱۸ | سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۸ (درصد) | رشد فصل اول ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ |
---|---|---|---|---|---|
لنوو | ۱۳۱۹۶ | ۲۲.۵ | ۱۲۳۴۳ | ۲۰.۱ | ۶.۹ |
HP Inc | ۱۲۸۲۶ | ۲۱.۹ | ۱۲۷۲۷ | ۲۰.۷ | ۰.۸ |
دل | ۹۹۸۹ | ۱۷.۶ | ۹۸۴۱ | ۱۶.۰ | ۱.۵ |
اپل | ۳۹۷۷ | ۶.۸ | ۴۰۷۸ | ۶.۶ | ۲.۵- |
ایسوس | ۳۶۰۳ | ۶.۲ | ۳۸۸۷ | ۶.۳ | ۷.۳- |
ایسر | ۳۳۲۲ | ۵.۷ | ۳۸۲۹ | ۶.۲ | ۱۳.۲- |
شرکتهای دیگر | ۱۱۶۱۰ | ۱۹.۸ | ۱۴۶۷۱ | ۲۳.۹ | ۲۰.۹- |
جمع | ۵۸۵۲۳ | ۱۰۰.۰ | ۶۱۳۷۵ | ۱۰۰.۰ | ۴.۶- |
لنوو و HP، آمار بسیار نزدیکی دارند. HP روند رشد خوبی را طی کرده است، اما رشد لنوو، بسیار حائز اهمیتتر به نظر میرسد. در ادامه، دل نیز با کاهش سرعت رشد روبهرو شد، اما بههرحال فاصلهی خود را با پیشگامان بازار حفظ کرد.
مدیر تحلیل گارتنر، میکاکو کیتاگاوا در بیانیهای پیرامون گزارش منتشرشده گفت:
ما در میانهی سال ۲۰۱۸ شاهد روند بازگشتی خوبی در بازار کامپیوترهای شخصی بودیم. البته، احتمال ضربه به بازار بهخاطر کمبود پردازندهها، همهی بازارهای کامپیوتر شخصی را تحت تأثیر قرار داد. عرضهکنندهها، تمرکز خود را بیشتر روی محصولات حرفهای یا کرومبوکها متمرکز کردند.
با وجود آنکه بازار مصرفکننده همچنان ضعیف بود، افزایش محصولات ارائهشده نیز به کاهش تقاضا کمک کرد. درمقابل، فروش کرومبوکها رشد دو رقمی را نسبت به فصل اول ۲۰۱۸ تجربه کرد. حتی کمبود پردازندههای پایینرده نیز مانع رشد این بخش از بازار نشد. بههرحال، کل بازار کامپیوترهای شخصی در سرتاسر جهان، در فصل اول سال ۲۰۱۹، کاهش ۳.۵ درصدی را تجربه کرد.
IDC تخمین میزند که فروش جهانی کامپیوترهای شخصی، با کاهشی ۳ درصدی به ۵۸.۵ میلیون دلار در فصل اول ۲۰۱۹ رسیده باشد. ۵ فروشندهی برتر از دیدگاه IDC، بهترتیب HP، لنوو، دل، اپل و ایسر بودند. این مؤسسه، HP را در رتبهی اول و لنوو را در رتبهی دوم قرار میدهد؛ اما اظهار میکند که تعداد فروش محصولات HP کمتر بوده است. درنتیجه، طبق آمارهای IDC، تنها لنوو و دل افزایش فروش را تجربه کردند. سایر ۵ شرکت برتر نیز روند کاهشی را تجربه کردهاند. سایر بازار نیز کاهش ۱۰.۴ درصدی را ثبت کردند. آمارهای دقیق را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.
شرکت | فروش فصل اول ۲۰۱۹ | سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۹ (درصد) | فروش فصل اول ۲۰۱۸ | سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۸ (درصد) | رشد فصل اول ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ |
---|---|---|---|---|---|
HP Inc | ۱۳۵۸۰ | ۲۳.۲ | ۱۳۶۸۸ | ۲۲.۷ | ۰.۸- |
لنوو | ۱۳۴۲۷ | ۲۳.۰ | ۱۳۱۹۴ | ۲۱.۹ | ۱.۸ |
دل | ۱۰۳۷۹ | ۱۷.۷ | ۱۰۱۹۰ | ۱۶.۹ | ۱.۹ |
اپل | ۴۰۵۸ | ۶.۹ | ۴۰۷۸ | ۶.۸ | ۰.۵- |
ایسر | ۳۵۸۸ | ۶.۱ | ۴۱۴۰ | ۶.۹ | ۱۳.۳- |
شرکتهای دیگر | ۱۳۴۵۱ | ۲۳.۰ | ۱۵۰۱۳ | ۲۴.۹ | ۱۰.۴- |
جمع | ۵۸۴۸۴ | ۱۰۰.۰ | ۶۰۳۰۴ | ۱۰۰.۰ | ۳.۰- |
مدیر تحقیقات IDC، جیتش اوبرانی دربارهی گزارشهای منتشرشده گفت:
کامپیوترهای دسکتاپ، مقاومت قابل توجهی دربرابر روند بازار داشتند و بخش تجاری در فصل گذشته به پویایی آن هم کمک کرد. تولیدکنندههای برتر همچون HP، لنوو و دل، با بهرهگیری از همین پویایی ایجادشده، حجم تولید را نسبت به سال گذشته افزایش دادند و سهم بیشتری از بازار کامپیوترهای دسکتاپ کسب کردند.
ایسر طی رویدادی، تعداد زیادی محصول معرفی کرد که در ادامهی سال ۲۰۱۹، به بازار عرضه خواهند شد. محصولاتی که در شاخههای متنوع، از کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ تا کرومبوک، نمایشگر و گجتهای متفرقه را شامل میشدند.
محصولاتی که توسط ایسر معرفی شدند، در خانوادههای متعدد از Acer تا CobceptD، Predator و NITRO قرار داشتند. در مجموع، ۲۲ محصول جدید معرفی شد. برخی از موارد معرفی شده، برای دانشآموزان و دانشجویان عالی هستند که از میان آنها میتوان به Acer Chromebook 715 اشاره کرد. دستهای دیگر نیز مخصوص گیمرها هستند که نمایشگر Predator CG437P UHD، از بهترین نمونههای آنها محسوب میشود.
هر یک از لپتاپها و کامپیوترهای شخصی جدید ایسر، با مشخصات قابل انتخاب متعددی عرضه میشوند. بهعنوان مثال، کرومبوکها گسترهی وسیعی از پردازندههای نسل هشتم اینتل Core i30813OU تا Pentium Gold 4417U را برای انتخاب به کاربر عرضه میکنند. حافظهی رم این محصولات نیز تا ۱۶ گیگابایت و حافظهی داخلی تا ۱۲۸ گیگابایت به کاربران عرضه میشود.
محصولات حرفهایتر همچون لپتاپهای سری نیترو، با نسل نهم یا هشتم پردازندههای اینتل کور عرضه میشوند که ۳۲ گیگابابت حافظهی رم و تا دو ترابایت حافظهی داخلی دارند. البته، دستهی کرومبوکها بیشتر مورد تمرکز این شرکت تایوانی بودهاند. آنها قصد دارند تا مشتریان تجاری بیشتری را با عرضهی امکانات بهتر در کرومبوکها، به سمت محصولات خود جذب کنند.
اطلاعات جزئی از تاریخ عرضهی محصولات مورد نظر ایسر منتشر نشده و بسته به خانواده و نوع آنها، هرکدام در تاریخی متفاوت به بازار خواهند آمد. بهعلاوه، اطلاعات قیمتی محصولات نیز در دست نیست. بههرحال، در ادامه به بررسی کلی محصولات آتی این شرکت میپردازیم.
خانوادهی جدید ایسر، شامل کامپیوترهای دسکتاپ مجهز به ویندوز ۱۰، لپتاپ و نمایشگرهایی هستند در دستهی محصولات حرفهای ایسر قرار میگیرند. جامعهی هدف آنها، طراحان، فیلمسازها، مهندسان، معمارها، توسعهدهندهها و بهطور کلی افراد تولیدکننده هستند. زبان طراحی خاص، پردازش بدون صدا و نمایشگرهای با کیفیت رنگ بسیار بالا، کامپیوترهای شخصی و نمایشگرهای این خانواده را بهخوبی از رقبا متمایز میکنند.
لپتاپ کاملا جدید ایسر بهنام Helios 700، مجهز به صفحهکلیدی حرفهای با برند HyperDrift خواهد بود که با طراحی خاص خود، سیستم خنککننده را نیز تقویت میکند. بدین ترتیب، گیمرها میتوانند از حداکثر امکانات پردازشی و قدرتی قطعات لپتاپ خود استفاده کنند.
محصول دیگر خانوادهی لپتاپهای گیمینگ، Predator Helios 300 نام دارد که بهنوعی بازطراحی محصولی با همین نام محسوب میشود. طراحی جدید، ظاهری مدرنتر و خاصتر به محصول ایسر داده است. شرکت تایوانی این لپتاپ را با کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 2070 و فناوری Max-Q Design یا آخرین نسخه از GeForce GTX موجود در زمان عرضه، با بازار معرفی خواهند کرد. البته، حفظ قیمت دستگاه در محدودهای قابلقبول و بهصرفه هم در دستور کار ایسر قرار دارد.
لپتاپ جدید ایسر بهنام Nitro 7، مخصوص گیمرهای عادی است که علاوهبر بهبود مشخصات و تواناییهای اختصاصی برای بازیها، بازی آنلاین را نیز در نظر دارند. بهعلاوه، لپتاپ نیترو ۵ هم با طراحی جدید و استفاده از آخرین نسخهی کارت گرافیک GeForce GTX عرضه خواهد شد. همچنین نمایشگر جدید با نرخ بازسازی تصویر ۱۴۴ هرتز و زمان پاسخگویی ۳ میلیثانیه، در نیترو ۵ استفاده میشود.
همانطور که گفته شد، ایسر تمرکز زیادی روی کرومبوکها دارد و با عرضهی Chromebook 714 و 715، جامعهی مخاطبان تجاری را هدف گرفته است. محصولات جدید، کاربران امروزی خدمات ابری را با محصولی ساخته شده از آلومینیم با استانداردهای بالای نظامی، قطعا راضی خواهند کرد. بهعلاوه، حسگر اثر انگشت و مدرک تأییدیهی Citrix هم در کرومبوکهای جدید وجود دارند. نسخهی ۷۱۵ از محصولات جدید ایسر هم، مجهز به صفحهکلید اختصاصی اعداد خواهد بود.
سری دیگر لپتاپهای ایسر، با نام آشنای Aspire عرضه میشوند که بازهی وسیعی از نیازهای مصرفکنندهها را تأمین میکنند. Aspire 7، لپتاپی مخصوص کاربران حرفهای است که به حداکثر امکانات سختافزاری نیاز دارند. محصول دیگر، Aspire 5، قدرت پردازشی میانرده را به کاربر عرضه میکند و Aspire 3، با تمرکز بر بازار پایینردهها عرضه خواهد شد.
مشتریان تجاری که سفرهای کاری زیادی در برنامهی خود دارند، میتوانند از لپتاپ TravelMate P6 ایسر استفاده کنند. محصولی بسیار نازک که ضخامت ۱.۵ سانتیمتری، وزن حدود یک کیلوگرم و تا ۲۰ ساعت عمر باتری را به کاربر ارائه میکند. درواقع، با یک بار شارژ سروی تراولمیت میتوان پروازهای طولانی مسافرتی یا جلسههای متعدد در طول سفر را پشتیبانی کرد.
لپتاپ چندکارهی Spin 3، محصول دیگری است که توسط ایسر در خانوادهی لپتاپها عرضه خواهد شد. تایوانیها در این لپتاپ از آخرین فناوری موجود همچون کارت گرافیک GeForce MX230 استفاده میکنند. بهعلاوه، عمر باتری اسپین نیز خدود ۱۲ ساعت عنوان شد.
شمار زیادی از شرکتهای سازندهی نوتبوکها به پلتفرم ویندوز ۱۰ روی پردازندههای آرم تمایل نشان دادهاند و برخی از آنها حتی دستگاههایی را نیز که مجهز به تراشههای اسنپدراگون شرکت کوالکام هستند، روانهی بازار کردهاند.
مایکروسافت، شرکتی که لپتاپهای باکیفیت سری سرفیس پرو را تولید میکند، تاکنون بهصورت رسمی به استفاده از تراشههای اسنپدراگون در لپتاپهایش اشارهای نکرده است. بااینحال، اخبار جدید فاششده از داخل این شرکت، حاکی از آن است که ردموندیها بهدنبال استفاده از پردازندههای آرم در دستگاههایشان هستند.
گزارش جدید منتشره از سوی رسانهی Thurrott، مدعی است که مایکروسافت هماکنون پردازندههای آرم را روی چندین پروتوتایپ سرفیس پرو مورد بررسی و آزمایش قرار میدهد تا نحوهی عملکرد آنها را بسنجد. این دستگاهها نخستین بار است که بهجای پردازندههای ساخت اینتل، به پردازندههای آرم تجهیز شدهاند.
با نگاهی کلی به این ماجرا، میتوانیم اینگونه فرض کنیم که مایکروسافت قصد دارد در آینده، سرفیس پرو را با دو تراشه روانهی بازار کند؛ درواقع این شرکت حداقل فعلا قصد ندارد تراشههای آرم را بهطور کلی جایگزین تراشههای اینتل کند. بهاحتمال قوی، تراشههای اسنپدراگون در مدلهای ضعیفتر سرفیس پرو استفاده خواهند شد؛ از طرفی تراشههای ساخت اینتل، قلب تپندهی سرفیس پروهای بالارده را تشکیل خواهند داد. درواقع تراشههای اسنپدراگون به مایکروسافت کمک خواهند کرد تا لپتاپهایش را در دست شمار بیشتری از کاربران قرار دهد و کمکم بهسمت بازار دستگاههای بهنسبت پایینرده هم حرکت کند.
از طرفی کوالکام مدتی پیش به معرفی تراشهی اسنپدراگون 8cx پرداخت. این شرکت به هنگام رونمایی تراشهی موردبحث، مدعی شد که عملکرد آن در حدواندازهی پردازندههای نسل هشتمی سری Core i5 U اینتل است و این یعنی لپتاپهای مجهز به اسنپدراگون 8cx توان بالایی در پردازش وظایف خواهند داشت. با درنظرگرفتن این حقیقت که مایکروسافت فعلا در این رابطه تصمیم قطعی نگرفته و مراحل آزمایشی را سپری میکند، نمیتوانیم تاریخ عرضه احتمالی سرفیس پرو مجهز به پردازندهی آرم را حدس بزنیم. حتی امکان دارد چنین محصولی اصلا ساخته نشود.
شایعهی جذابی که مدتها است در فضای مجازی شاهد نقلشدن آن هستیم، احتمال بازطراحی سری سرفیس پرو در سال آیندهی میلادی است. اگر این مدلِ بازطراحیشده از پردازندهی اینتل بهره بگیرد، امیدواریم از ویژگیهای دیگری نیز نظیر تاندربولت ۳ پشتیبانی کند؛ همهکارهبودن تاندربولت، میتواند بسیار مفید و کاربردی باشد.
موضوع مهم دیگر این است که در ابتدا انتظار میرفت مایکروسافت، سرفیس گو را با تراشهی آرم روانهی بازار کند؛ اما این اتفاق رخ نداد و ردموندیها دوباره ترجیح دادند از محصولات اینتل استفاده کنند. شایعات میگویند که مایکروسافت پس از انجام برخی بررسیها، متوجه شده پردازندههایی نظیر اسنپدراگون ۸۵۰ برای استفاده در لپتاپهای مجهز به ویندوز ۱۰ بیش از حد کند هستند، اما شاید نسل بعدی این تراشه قدرتمندتر و بهنیهتر باشد. افزون بر این موارد، بهرهگیری از تراشههای آرم میتواند عمر باتری بهتری برای سرفیس پرو مایکروسافت (Microsoft Surface Pro) به ارمغان بیاورد.