قالب های فارسی وردپرس 11

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 11

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قیمت طراحی سایت با وردپرس

5 (100%) 4 votes

طراحی سایت امروز بسیار ارزان تر از گذشته است. شما به راحتی می توانید یکی از پکیج های طراحی سایت را برگزیدن کنید و پس از چند روز تارنما شما در حوزه و هاست مورد نظرتان قابل دسترسی است. ولی چه بسا برای افرادی که نخستین بار است با جستار طراحی سایت بر می خورند از متفاوت بودن تعرفه ها تعجب کنند. برای همین در این مقاله از دارکوب حالات گوناگون یک طراحی را توضیح می دهم.


این که تارنما شما چه نوعی باشد: سایت معرفی (شرکتی)، فروشگاهی و هر نوع دیگر و اینکه در طراحی آن از چه ابزارهایی کاربرد شده باشد می تواند در تعیین قیمت وب سایت تاثیر گذار باشد. در این نوشتار از دارکوب من حالت های فرآوری وب سایت با وردپرس را بیشتر برای شما تشریح خواهم کرد.



طراحی سایت با وردپرس

وردپرس WordPress یک سیستم مدیریت محتوا CMS است که با کمک آن می طاقت گونه ها مختلفی از تارنما از تارنگار گرفته تا سایت های شرکتی و فروشگاهی را راه اندازی نمود. از توان و محبوبیت وردپرس همین بس که کم و بیش بیش از یک چهارم تارنما های مهم اینترنتی از این سیستم مدیریت درونمایه استفاده می کنند. سایت های مهمی چون Sony Music، Bloomberg Professional و The New Yorker. در نوشتار ایی دیگر از دارکوب درباره این توضیح دیتا ام که چه زمانی هایی از CMS استفاده می نماییم چه زمانی به جای وردپرس به سراغ فریم ورک های طراحی وب سایت می رویم.


هزینه توسعه وب سایت

هزینه توسعه تارنما با وردپرس نسبت به امکانات آن متفاوت است. هزینه طراحی سایت با وردپرس معمولا تارنما های شرکتی کمترین خرج را دارند. اما وب سایت های فروشگاهی نسبت به امکانات آن می توانند چندین مساوی تفاوت هزینه داشته باشند. بهترین راه برای به دست آوردن خرج یک وب سایت این است که امکانات مورد نیاز سایت خویش را به صورت یک RFP نوشته آن را برای یک شرکت های گوناگون ارسال نمایید الی آن ها پروپوزال و خرج های خود را تعیین نمایند.


اما لازم است که شما بدانید که پروژه شما با چه سیستم مدیریت محتوای و فناوری هایی گسترش دیتا می شود. زمانی که بر راز این سوژه انتخاب خویش را سپریدن دادید، می توانید وارد جزئیات شوید. مثلا اینکه قالب تارنما شما چطور فرآوری شده است. متعاقباً هر یک از امکانات تارنما نیز دارای متعرفه ایی مشخص است که تنها با استعلام ریزبین مشخص می شود.


من در اینجا به دغدغه قالب تارنما می پردازم چون می دانم سخت بسیاری از سایت های طراحی شده در این سرنوشت نهفته است.


طراحی قالب وردپرس

شما برای نما وب سایت و صفحه بندی آن در وردپرس به یک قالب بیچارگی دارید. در قالب است که جای Header، Footer، Sidebar، NavBar و غیره مشخص می شود. به راستی پلاگین های گوناگون سایت در این قالب نصب می شوند. بعد گاهی تغییر این قالب تنها کمی کمتر از طراحی وب سایت خرج بر است. اما قالب یک سایت وردپرسی می تواند به اشکال مختلفی فرآوری شود. یک قالب می تواند به چهره سفارشی برای یک مشتری گسترش داده شود یا به اصطلاح از قالب های آماده بهره‌گیری گردد.

۷ نکته‌ی طلایی تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۵

سال‌به‌سال به گستره‌ و نفوذ تجارت الکترونیکی در زندگی روزمره‌ی ما افزوده می‌شود. اگر تا چند سال پیش، تجارت الکترونیکی تنها در حد یک مفهوم جدید در کتاب‌ها یا مقاله‌ها مورد بحث قرار می‌گرفت، اکنون خیلی‌ها، اعم از صاحبان مشاغل و مصرف‌کننده‌ها، به‌صورت روزانه با آن سر و کار دارند. ‌آمارهای مختلف نشان می‌دهد که تجارت الکترونیک و به‌خصوص خرید اینترنتی، در سال‌های آینده به رشد خود آماده داده و به بخشی جدایی‌ناپذیر از سبک زندگی مردم تبدیل می‌شود. در ادامه در نظر داریم ۷ نکته‌ی طلایی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۵ را با هم مرور کنیم. پس با ما همراه باشید.

‌‌‌‌    ‌‌‌

۱. موبایل، موبایل و باز هم موبایل

این روزها شاهد هستیم که بسیاری از مردم، پیش از خرید یک کالا از یک فروشگاه اینترنتی، ابتدا آن را در تلفن هوشمندشان جستجو کرده و اطلاعات کافی را در مورد آن کسب می‌کنند و سپس سر فرصت پشت کامپیوتر خود می‌نشینند و نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. گویا این روند در کشورهای توسعه‌یافته به‌تدریج در حال تغییر است و عموم مردم به خرید اینترنتی با اپلیکیشن‌های موبایل روی خوش نشان داده‌اند. ‌در سال جاری و سال‌های پیش رو، بر اهمیت اپلیکیشن‌های مخصوص خرید اینترنتی افزوده خواهد شد.

‌‌‌     ‌‌

۲. مشتری پادشاهی می‌کند

احتمالا همه‌ی شما جمله‌ی معروف «همیشه حق با مشتری است» را شنیده‌اید. این موضوع در تجارت الکترونیک هم کاملا صادق است. مشتریان در کانون توجه صاحبان فروشگاه‌های آنلاین قرار دارند. از امکان جستجو گرفته تا امکان مقایسه‌ی کالاها، از «تضمین قیمت»، «ضمانت بازگشت»، تخفیف‌های مختلف گرفته تا ارسال رایگان، همه و همه بر مشتری‌محور بودن تجارت الکترونیک دلالت دارند.

2

 

رقابت اصلی بین شرکت‌های فعال در این حوزه بر سر جذب مشتریان و حفظ‌شان است. مشتریان دلایل کافی را برای خرید آنلاین دارند؛ این صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی هستند که باید قدر مشتریان‌شان را بدانند.

‌‌‌   ‌     ‌‌

۳. هر کسب‌وکاری راه و رسم خود را پی می‌گیرد

در دورانی که آمازون در سطح بین‌المللی یکه‌تازی می‌کند، بازیگران تازه‌ی این میدان باید بر روی ویژگی‌های متمایز خود تمرکز کنند. چیزهایی مثل سرویس ارسال رایگان، ارایه‌ی خدمات مناسب پس از فروش یا گفتگوی آنلاین با مشتری می‌توانند ورق را به نفع یک فروشگاه اینترنتی برگرداند؛ مواردی از این دست، دقیقا همان‌هایی هستند که مردم برای داشتن‌شان ممکن است شما را انتخاب کنند.

3

‌‌‌      ‌‌‌

۴. مناسبت‌های ویژه، از همیشه جدی‌تر می‌شوند

فصل تعطیلات یا مناسبت‌هایی مثل روز مادر یا روز دانش‌آموز بهترین زمان‌هایی هستند که می‌توان تمام‌قد قدرت‌نمایی کرد! نکته‌ی مهم، زمان و چگونگی ورود به این بازی است. کسب‌وکارهای موفق حاضر در این حوزه، زودتر از رقبای تنبل‌شان وارد عمل می‌شوند و با فروش‌های ویژه‌شان، نبض بازار آنلاین را در دست می‌گیرند. به‌طور حتم از این به بعد، برنامه‌ریزی برای این موضوع، از یک بازی ساده به یک فرایند پیچیده تبدیل می‌شود.

‌‌

۵. ارتباط با مشتری به یک رسانه محدود نمی‌شود

رفته‌رفته شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک متوجه می‌شوند که نباید تعامل‌شان با مشتری را به فروشگاه اینترنتی خود محدود کنند. کسب‌وکارهای موفق در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی، تنها به فروش فکر نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنند به طرق مختلف، سبک زندگی مخاطبان‌شان را بهبود ببخشند.

ایران پساتحریم‌، بازار نوظهور جهانی

فعالان کسب و کار در ایران، امید زیادی به رونق اقتصادی که پس از پایان تحریم‌ها ایجاد می‌شود، دارند. البته سال‌هاست که ایران اقتصادی نسبتا آزاد دارد و بنابراین فعالان کسب و کار ایرانی، انتظار ندارند که بازار ایران مثل زمانی که شوروی فروپاشید و فدراسیون روسیه تشکیل شد، ناگهان با سیل ورود شرکت‌های خارجی روبرو شود.

«حمید محمدی» مدیر سایت «دیجی‌کالا»، یعنی همان آمازون ایرانی‌ها است. او به چشم انداز آینده‌ی ایران پس از رفع تحریم‌ها امیدوار است؛ با این حال در این باره خیلی هم هیجان‌زده نیست. بی تردید او از برقراری مجدد ارتباط ایران با دنیای خارج استقبال می‌کند. این ارتباط برای دیجی کالا که یک شرکت رو به رشد در مرزهای نوآوری‌های دیجیتال است، ضرورت دارد. با این وجود، او اعتقاد دارد که پایان تحریم‌ها منجر به معجزه‌ی اقتصادی در ایران نمی‌شود.

دیجی کالا  در سال ٢٠٠٧ با سه کارمند کارش را شروع کرد. اکنون هشت سال گذشته و تا پایان امسال تعداد کارمندان این شرکت به ۱۵۰۰ نفر می‌رسد. این رشد به نوعی نشانگر انرژی زیاد نسل جوان سرحال و کارآفرین ایران است. نسل جوانی که با وجود انزوای بین المللی ایران، کار خود را از صفر شروع کرده و در این مسیر به موفقیت‎های خوبی دست یافته ‌است. دیجی‌کالا تضمین می‌کند که کالای خریداری شده توسط مشتریان تهرانی را ظرف چهارساعت تحویل دهد. همچنین روزانه ٧٥٠ هزار نفر از سایت این فروشگاه اینترنتی بازدید می‌کنند.

فضای درون سازمانی این شرکت، با تصویر عجیب و ناخوشایندی که در رسانه های غربی از ایران ایجاد شده است، فاصله زیادی دارد. مهمانی افطاری که درماه رمضان امسال برای کارمندان و خانواده‌هایشان برگزار کرد، بسیار شبیه رویدادهای مشابه در محیط‌های کار سایر نقاط جهان بود. سخنرانی در ابتدای ضیافت و موسیقی زنده، از جمله ویژگی‌های این مهمانی بود. در آن مهمانی، کمتر کسی با ظاهری که غربی‌ها از ایرانیان در ذهن دارند، حضور داشت.

محمدی در ساختمان انبار این شرکت در نزدیکی تهران به خبرنگار روزنامه گاردین می‌گوید: «واقعیت این است که تحریم‌ها، مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است. کمبود سرمایه گذاری خارجی، یکی از این مشکلات به حساب می‌آید. مشکل اینجاست که بانک‌ها و سرمایه گذاران ایرانی، نظر چندان مثبتی به آینده‌ی تجارت الکترونیک ندارند. ما برای پیشرفت کارمان، به فناوری و شریک نیاز داریم. طی دوره‌ی تحریم‌ها علیه ایران، کره جنوبی و چین این محدودیت‌ها را نادیده می‌گرفتند؛ اما وقتی تحریم‌ها برداشته شود، انتظار داریم که شرکت‌های اروپایی و امریکایی نیز وارد میدان شوند.»

دولت روحانی موفق به کسب توافق هسته‌ای شده و حالا امیدوار است با رفع تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی کشور را دگرگون کند

دولت روحانی موفق به کسب توافق هسته‌ای شده و حالا امیدوار است با رفع تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی کشور را دگرگون کند

بسیاری دیگر از فعالان کسب‌و‌کار اینترنتی در ایران نیز با آقای محمدی هم عقیده هستند. حمید محمدی بر این باور است که بعد از رفع تحریم‌ها، رویه‌ی دولت نیز تغییر خواهد کرد و در نتیجه شاهد رویکردهایی منضبط‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهیم بود. از نظر او، در ایران قوانین دست‌و‌پاگیر زیادی برای فعالیت در حوزه‌ی کسب‌و‌کار وجود دارد. اگر شرکت‌های خارجی بیشتری به ایران بیایند، فضای کلی اقتصاد ایران نیز بهبود خواهد یافت.

حتی پیش از دستیابی به توافق نهایی در وین، چشم انداز اقتصادی ایران، بهبود شرایط را نشان می‌داد. اقتصاد کشور توانست از رکود خارج شده و در سال ٢٠١٤، یعنی اولین سال ریاست جمهوری حسن روحانی، رشدی ۲.۸ درصدی داشته باشد. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد ایران در سال‌های ٢٠١۵ و ٢٠١۶ به ترتیب ۰.۶ و ۱.۳ درصد رشد خواهد داشت. همچنین نرخ تورم از ٤٥% در دوره‌ی رئیس جمهور پیشین، اکنون به ١٥% رسیده است.

در این میان، بخش انرژی (که ٣٥% درآمد دولت را تشکیل می‌دهد) بیشترین امیدواری‎‌ها را به دنبال دارد. از سال ٢٠١٢، صادرات نفت به نصف رسیده است. با این وجود، وزیر نفت اعلام کرده که پس از برداشته شدن تحریم‌ها می‌توان صادرات را به طور تقریبی ۲ برابر کرد. منصور معظمی (معاون وزیر نفت) به خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید: «ما مثل خلبانی هستیم که در باند فرودگاه آماده‌ی پرواز است. اکنون وضعیت کلی کشور به این صورت است.»


اپل از سرفیس‌های مایکروسافت درسی نیاموخت!

اپل و مایکروسافت

هفته‌ی گذشته، تبلت «آیپد پرو» (iPad Pro) بر قفسه‌های فروشگاه‌های اپل تکیه زد و علاقه‌مندان توانستند برای نخستین بار، این محصول انقلابی اپل را از نزدیک ببینند و با آن کار کنند. اما به نظر می‌رسد که این فقط آیپد پرو اپل نیست که این روزها برای کاربران جذابیت زیادی دارد، سخنان آقای تیم کوک، مدیرعامل کنونی اپل، در مورد جدیدترین محصول این شرکت هم برای بسیاری جالب و شنیدنی است. کوک معتقد است آیپد پرو جایگزین نوت‌بوک و دسکتاپ قدیمی بسیاری از کاربران است. او تاکید دارد، این دسته از کاربران قادرند تمام کارهای خود را با این تبلت انجام دهند و البته به هیچ دستگاه دیگری غیر از تلفن هوشمندشان نیاز نخواهند داشت. این موضوع کاملا صحیح است که کاربران زیادی در دنیا وجود دارند که جای لپ‌تاپ خود را به یک تبلت قدرتمند داده‌اند؛ بااین‌حال، این جریان هنوز آن‌قدرها همه‌گیر نشده است.

‌‌‌‌‌ ‌‌‌  ‌‌

اما آن چیزی که مطمئنا آقای تیم کوک را آزرده می‌کند، توقف رشد فروش آیپدهای اپل است. آمار و ارقام هیچ‌گاه نمی‌توانند به ما دروغ بگویند. آخرین نتایج مالی شرکت اپل این حقیقت را بازگو می‌کند که فروش آیپدها با افت ۲۰ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که فروش مک‌‌های این شرکت همچنان با رشد روبه‌روست. به همین دلیل، تیم کوک و یارانش تصمیمی رادیکال گرفتند تا کاربران بار دیگر به آیپدها روی خوش نشان دهند.

سرفیس آیپد پرو

در حقیقت آیپدها فروش فوق‌العاده‌ی گذشته را تجربه نمی‌کنند. برای این امر می‌توان دلایل زیادی متصور شد. شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که بسیاری از کاربران، همچنان آیپدهای قدیمی را برای کارهای روزانه و اساسی، ایده‌آل می‌دانند و نیازی به تعویض آن‌ها با آیپد جدیدتر نمی‌بینند. باید گفت، باوجود آن‌که آیپد پرو توانسته چشم بسیاری از کاربران را در همین ابتدای کار به خود خیره کند، اما این تبلت غول‌آسای اپل هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین لپ‌تاپ‌ها باشد.

 

درست همان اشتباهی که در نخستین تبلت هیبریدی مایکروسافت اتفاق افتاد، در آیپد پرو هم به وقوع پیوست.

 

واضح است که اپل از سرفیس‌های مایکروسافت پندی نگرفته است؛ اگر چنین بود، ما احتمالا آیپد پرویی با این مشخصات نمی‌دیدیم. اگر به خاطر داشته باشید، پایه‌ی نگهدارنده‌ی سرفیس RT مایکروسافت تنها در یک زاویه قابل تنظیم بود. همچنین طراحی این دستگاه به‌عنوان تبلتی که بتواند جایگزین لپ‌تاپ‌ها شود و به‌راحتی روی پا قرار گیرد، بسیار زمخت و بدقواره بود. اما نسل بعدی این تبلت‌ها یعنی «سرفیس پرو» نسبت به سرفیس RT از طراحی بهتری بهره می‌بُرد، ولی همچنان مشکلات بزرگی داشت. مایکروسافت مکانی برای تعبیه‌ی قلم این تبلت در نظر نگرفت و کاربران این محصول مدام باید مراقبت می‌کردند تا قلم دستگاه را گم نکنند. حال به‌طرز جالبی، نخستین تبلت هیبریدی اپل دارای مشکلات ابتدایی تبلت‌های سرفیس مایکروسافت است. این محصول به‌همراه کیبوردش تنها در یک زاویه قرار می‌گیرد و در هیچ قسمت از دستگاه، جایی برای مخفی کردن قلم وجود ندارد. گویی اپل می‌خواهد تمام راهی را که مایکروسافت برای موفقیت تبلت‌های هیبریدی‌اش طی کرده، خود از ابتدا بپیماید! احتمالا این بی‌توجهی شرکت اپل به تجربیات مایکروسافت، می‌تواند برای آن تبعاتی در پی داشته باشد که به‌زودی آشکار می‌شود.

البته این داستان تنها به سخت‌افزار آیپد پرو ختم نمی‌شود و کار به سیستم‌عامل این تبلت هم می‌کشد. سیستم‌عامل این تبلت پشتیبانی درست و کاملی از کیبورد و ماوس ندارد. نخست آن‌که کیبورد این دستگاه فاقد ترک‌پد است و عمده‌ی کارها با نمایشگر لمسی آن انجام می‌شود. دیگر آن‌که استفاده از ماوس با آیپد پرو چندان معنا و مفهومی ندارد؛ چراکه سیستم‌عامل iOS تنها برای نمایشگرهای لمسی طراحی شده است.

اپل آیپد پرو

در واقع، مشکلات سرفیس‌های مایکروسافت دقیقا در نقطه‌ی مقابل مشکلات آیپد پرو قرار دارند. برای اینکه سرفیس‌ها به بهترین ترکیب تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها تبدیل شوند، به برنامه‌های مناسب برای نمایشگرهای لمسی نیاز دارند. در طرف مقابل، اپل به برنامه‌های قدرتمند دسکتاپ نیاز دارد تا بتواند به‌خوبی از قلم و کیبورد تبلت هیبریدی خود سود ببرد.

می‌توان گفت که این دو شرکت، کار کم‌وبیش یکسانی را در مورد تبلت‌های هیبریدی خود انجام می‌دهند و آن بهبود تجربه‌ی کاربری است. مسلما نه آیپد پرو و نه سرفیس پرو ۴ به مرز پختگی کامل نرسیده‌اند. احتمالا در نسخه‌های بعدی سرفیس پرو و آیپد پرو، شاهد بهبود تجربه‌ی کاربری در استفاده‌ از آن‌ها خواهیم بود.

در حال حاضر، سرنخ‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مایکروسافت تا حد زیادی از باورها و شعارهای خود دست کشیده است. «مایکروسافت سرفیس بوک» می‌تواند بهترین راهنمای ما در این شرایط مبهم باشد. این لپ‌تاپ دربردارنده‌ی یک پیام مهم از سوی شرکت مایکروسافت بود و آن اینکه: «تبلت‌ها نمی‌توانند جایگزین لپ‌تاپ‌ها باشند.»


«تجارت الکترونیکی» به ساده‌‌ترین زبان ممکن

معمولا در مدرسه و دانشگاه مفاهیمی به خوردمان داده می‌شود که با بی‌حوصلگی از کنارشان عبور می‌کنیم. «تجارت الکترونیکی» از همین دست مفاهیم است. در مورد آن می‌خوانیم، سر جلسه‌ی امتحان می‌نشینیم و در چشم به هم زدنی همه‌ی آن‌چه خوانده‌ایم را فراموش می‌کنیم. گاه آن‌قدر یک موضوع کلیشه‌ای می‌شود که دیگر حال‌مان از شنیدن اسمش به هم می‌خورد. تجارت الکترونیکی با وجود این‌که نامش در حال تبدیل شدن به یک کلیشه است، اما خودش روز‌به‌روز نفوذ بیشتری در زندگی روزمره‌ی ما پیدا می‌کند. در ادامه می‌خواهیم خیلی ساده، مفاهیم ابتدایی تجارت الکترونیک را با هم مرور کنیم. در این نوشته تا حد امکان از آوردن اصطلاحات و جزییات تخصصی خودداری کرده‌ایم.

‌‌‌‌‌‌

تجارت الکترونیکی به خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت گفته می‌شود. مفهوم تجارت الکترونیکی برای اولین بار در دهه‌ی ۶۰ میلادی مطرح شد. با افزایش دسترسی به شبکه‌ی جهانی اینترنت در دهه‌ی ۹۰ میلادی، به‌تدریج سر و کله‌ی فروشندگان آنلاین پیدا شد. سال ۱۹۹۵ بود که «جف بزوس» (Jeff Bezos) کسب‌و‌کار فروش آنلاین کتاب را شروع کرد و اولین گام برای آغاز امپراتوری «آمازون» را برداشت.

1

آمازون، کسب‌و‌کار آنلاین‌اش را با فروش اینترنتی کتاب شروع کرد.

در همان سال، شرکت «ای‌بی» (eBay) هم با راه‌اندازی یک وب‌سایت مخصوص مزایده، وارد این عرصه شد.

همگام با پیشرفت فناوری‌ اطلاعات و افزایش دسترسی عموم به اینترنت، تجارت الکترونیکی هم بیست سال فرصت داشت تا تکامل پیدا کرده و به وضعیت امروزی برسد.

در کتاب‌های مختلف، تجارت الکترونیکی را در چهار دسته‌ی مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند و از آن‌ها به عنوان سناریو‌های فروش یاد می‌شود. به‌طور خلاصه این چهار گونه عبارت‌اند از:

‌‌  ‌‌‌‌‌

تجارت الکترونیکی به سبک B2B

کلمه‌ی اختصاری B2B از عبارت انگلیسی Business to Business آمده؛ در این‌جا از مشتری (به معنای عامیانه‌اش) خبری نیست و معاملات بین صاحبان کسب و کار صورت می‌گیرد. یک مثال ساده می‌آوریم: پلتفرمی آنلاین را در نظر بگیرید که در آن یک تولید‌کننده‌ی مواد غذایی از یک تولید‌کننده‌ی نمک، جنس می‌خرد. «علی‌بابا» (Alibaba) از بزرگ‌ترین بازارهای آنلاین B2B است.

alibaba

صفحه‌ی اصلی وب‌سایت Alibaba

‌‌‌‌‌‌

تجارت الکترونیکی به سبک B2C

این کلمه از عبارت انگلیسی Business to Customer ریشه گرفته است؛ ‌این نوع از تجارت الکترونیک، بیش از سایرین برای‌مان آشنا است. سایت‌هایی مثل آمازون و دیجی‌کالا در این دسته قرار می‌گیرند. در این‌جا یک کسب‌و‌کار، در قالب یک فروشگاه اینترنتی، کالاهایی را برای فروش در اختیار مشتریان عام قرار می‌دهد. ناگفته نماند که آمازون از طریق پلتفرم Amazon Business فعالیت‌هایی از نوع B2B هم انجام می‌دهد.

digi

صفحه‌ی اصلی وب‌سایت Digikala

‌‌‌   ‌‌

تجارت الکترونیکی به سبک C2B

C2B از کلمه‌ی Customer to Business نشات گرفته؛ این‌گونه سایت‌ها را در چند سال اخیر زیادتر می‌بینیم. در این‌گونه از تجارت الکترونیک، مشتری یک پروژه را تعریف کرده و بودجه‌‌ی خود را برای انجام پروژه مشخص می‌کند. در این حالت صاحبان کسب و کار (در بسیاری از موارد افراد متخصص یا فریلنسرها) حق‌الزحمه‌ی خود را برای انجام پروژه اعلام می‌کنند. مشتری وارد عمل می‌شود و شرکت مورد نظرش را انتخاب می‌کند. وب‌سایت‌هایی مثل «پونیشا» (Ponisha.ir) یا «ایلنس» (Elance.com) کارشان از جنس C2B‌ است.