قالب های فارسی وردپرس 11

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 11

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

راه های افزایش ترافیک سایت

افزایش بازدید تارنگار و وبسایت تقسیم جدانشدنی نگرانی مدیران وبسایت ها میباشد.در این نوشتار قصد داریم به شما طریق های نوین  افزایش ترافیک وب سایت  را تعلیم دهیم.


افزایش بازدید دارای طریق های گوناگونی میباشد. شیوه هایی که برخی از انها به کلاه سیاه سرشناس هستند و بعضی روش های با کارایی طولانی مدت به شیوه های کلاه سفید مشهور هستند. این روش ها از ابتدای ایجاد سایت ها و وبلاگ ها دچار تغییر شده اند هرساله طبق فاکتورهای گوناگونی همچون : بازخود کاربران,علایق کاربران و دگرگونی ها اجتماعی این انحاء دچار دگرگونی ها کبیر و کوچکی می شدند.


 


در این مقاله ما به بررسی روش های مدرن افزایش بازدید را آموزش خواهیم پرداخت طریق هایی که با انجام دادن انها شما میتوانید بین ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش بازدید داشته باشید البته روش های ارائه شده دربایستن به رسیدگی و صبر زیاد دارند و سررسید نگریستن تغییرات بین یک هفته لغایت یک ماه میباشند ولی با انجام این کارها سایت خود را به نکویی بهینه سازی کرده اید و بازدید کننده های خود را خوشنود نگه میدارید.


 


مقالات افزایش بازدید دربرگیرنده ۳ تقسیم خواهند بود که در سر فصل های پایین رائه خواهند شد:


۱. سایت شما : ارائه گذرگاه کارهایی برای افزایش بازدید از طریق سایت یا تارنگار خودتان.این روش ها معمولا بسیار ساده هستند به راحتی میتوان انها را اتمام داد.


 


۲. دیگر سایت ها : مسیر کارهایی برای افزایش بازدید سایت از طریق سایت های دیگر.این روش ها مشکل بوده و پیش بیچارگی انها رعایت همگی موارد نوشتار اول میباشند.


 


۳. شبکه های اجتماعی: اهمیت شبکه های اجتمای بحث ابدیت و تغییر ناپذیر بوده است در این سری مقالات به ارائه گذرگاه کارهایی برای افزایش بازدید از راه شبکه های اجتماعی میپردازیم.


 


بخش نخست : سایت یا بلاگ شما


۱.محتوای خلاقانه : از ابتدای آغاز اپدیت جدید گوگل به نام گوگل پاندا ( Google Panda ) یک جستار میانی همگی کسان صاحب نظر مشترک بوده است و آن هم محتوای وبسایت و تارنگار میباشد.


سعی کنید دائم خالق درونمایه باشید دوران شیرین کپی پیست فراموش شده است در حال آماده برنده کسی است که دائم در اندیشه ایجاد یک محتوای خلاقانه است نه کسی که در فکر پیدا کردن سایت های جدید برای کپی کردن مطالب.


زمانی که کاربر وارد سایت شما میشود خیلی تند به آخرین پست های شما نگاه میکند.۳ خط اول تمامی نوشته های شما مهم ترین نقش را در جذب بازدید کننده به عهده دارند.


 


۳ خط نخست به عنوان معرف مطلب شما هستند این خطوط میتوانند به همان اندازه که برای شما مفید هستند مضر نیز باشند.سعی کنید مطلب خویش را توضیحاتی کوتاهی ولی جالب شروع کنید از کنار این سوژه سرسری نگذرید و فراموش نکنید که افزایش بازدید بدون نگه داشتند بازدید کننده های کهن امکان پذیر نیست.


 


نکات مهم :


محتوای پست های شما باید بدون نادرست املایی باشد


محتوای پست ها باید رسا و کامل باشد و هر موضوعی که پیش درآمد میشود تا جایی پیش برود که پذیرش های احتمالی کاربران را در بر بگیرد


زمان ارسال مطالب خیلی مهم است. مدیریت سایت HubSpot با بررسی بیش از ۲۰ هزار وبلاگ و وبسایت که در سیستم انها ثبت اسم کرده اند اعلام کرده که بهترین زمان ارسال مطالب بامداد بین ساعت ۹ تا ۱۱ میباشد در این بازه ی زمانی شما میتوانید بیشترین شمردن بازدید کننده را به سایت خود جذب کنید.                     


 


۲.طراحی پیشه ای: طراحی چیره دست و بنیادی گرد از مهم ترین طریق های جذب بازدید کننده میباشد.کاملا روشن است که ورود کاربر به سایت کافی نیست و ما باید محیطی را ایجاد کنیم که کاربر در سایت ما بماند و بعدا مجدد به سایت ما سر بزنید.حالت ایده ال برای هر مدیر ویسایت آن است که بازدید کننده سایت را به فهرست علاقه مندی های خویش اضافه کند. گرد از شیوه های رسیدن به این قصد داشتن طراحی اصولی و حرفه ای است.


 


وقتی کاربری وارد سایتی میبشود نخستین نکته ای که نظر او را جلب میکند سمت راست صفحه است ( البته این جستار در سایت های انگلیسی زبان و یا سایت هایی که از چپ به راست مینویسند متفاوت است) سپس انها به Mouse خویش نگاه میکنند که به چه سرعتی در سایت شما میتواند جنبش کند و آیا افکت های بسیار در سایت شما باعث کندی در جنبش میشود یا نه؟برای اثابت این جستار وارد اکانت خویش در گوگل انالیتیکز بشوید و در تقسیم On Page Optimization چک کنید که کدام تقسیم ها بیشترین کلیک را داشته اند.


 

کاربران CSS3 را بسیار همنشین دارند زیرا با رفرش کردن صفحه لازم نیست مقدار زیادی حجم صرف لود شدن عکس ها اضافی بکنند اما کاربران به هیچ وجه سایت هایی که کاملا از CSS 3 ساخته شده اند را اخ ندارند زیرا بسیاری از افکت ها مایه آزار شدن چشم کاربر میشوند.در نوشتار اشتباهات رایج سئوسازی وبسایت های ایرانی توضیح دادیم که کوشش کنید استفاده از CSS 3 را در بی گمان معمول رعایت کنید.


 


۳.مردمی بودن:یکی اصول روانشناسی میگوید که اگر میخواهید باره قبول جامعه واقع شوید باید کوشش کنید از مردم باشید و بر پایه علایق انها رفتار کنید این اصل در دنیای مجازی هم کاملا رعایت میشود اگر میخواهید سایت شما افزایش بازدید پیدا کند کوشش کنید متعلق به چه که مردم دوست دارند کلام بگویید.همیشه به یاد داشته باشید که از میان مردم باشید و برای ملت باشید.


 


۴.نگران این نباشید که بازدید کننده چقدر دارید نگران این باشید که بازدید کننده های شما به چه میزان در سایت شما میمانند:تعداد بازدید کننده های شما در یک روز پرتو دهنده ی این نمیباشد که شما موفق بوده اید یا خیر بلکه میزان کابرانی که به سایت شما برمیگردند نشان کامیاب بودن یا نبودن شما هستند.مهم تر از تعداد کاربرانی که به سایت شما بازمیگردند زیرا برای هر سایتی آن گروه از بازدید کننده ها که به Returning Visitors شناخته میشوند حائز اهمیت هستند.


 


۵.خبرنامه: یکتا از اصول جذب بازدید کننده خبرنامه میباشد.شما با ایجاد خبرنامه و دریافت اطلاعات کسان و ارسال آخرین خبرها به ایمیل کسان انها را به بازدید کننده ی مقاوم خویش تبدیل میکنید.در صورتی که شما اصول ایمیل مارکتینگ را رعایت کنید نرخ تبدیل شما بالا رفته و در جذب بازدید کننده کامیاب خواهید بود.


 


۶.از بلاگ استفاده کنید: کاربران بلاگ را دوست دارند دائم اسم بلاگ حس متفاوتی در کاربران ایجاد میکند زیرا تعریف بلاگ با سایت متفاوت میباشد و کل چیز در بلاگ کوتاهی اما کامل است.اسلاگ تارنگار هم از عقیده موتورهای جستجو و هم کاربران متفاوت است و مطالب این تقسیم را بیشتر مورد مطالعه و بررسی پیمان میدهند.


 


۷.تکلیف خودتان را با منظور سایتتان مشخص کنید: زیاد دیده میشوند سایت هایی که اغاز به پیشه میکنند بدون هدف اگر شما از این تقسیم سایت ها دارید هیچ وقت دیر نیست سعی کنید هر چه زودتر منظور خویش را مشخص کنید.پس از گزینش هدف شما باید کلمات مهم خود را مشخص کنید و طبق همین کلمات شروع به نوشتن مقالات کنید و همش به یاد داشته باشید که کاربران بر پای بست، کلمات مهم شما سایت شما را می شناسند هر سایتی در ذهن هر کاربری به چند کلمه اختصار خلاصه میشود اگر شما بتوانید این واژه ها را خودتان در ذهن کاربر جا بیاندازید به یک قصد کبیر دریافتی اید.خیلی مشکل هست که شما بتوانید ذهن و گونه تفکر یک انسان را تغییر بدهید ولی اگر شما بتوانید در برخوردهای اول یک انگاشت خاص و متفاوت در ذهن کاربر برپایی کنید بازدید کننده ی تغییر ناپذیر خویش را برپایی کرده اید.

داده‌ باز چیست و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

کنفرانس (IODC) یا همان کنفرانس جهانی داده باز (International Open Data Conference) روزهای ۱۵ و ۱۶ مهرماه سال جاری در مادرید اسپانیا با شعار «اهداف جهانی، تأثیرات محلی» برگزار می‌شود. اهمیت این کنفرانس چیست و اصلا از مفهوم «داده باز» و کاربردهایش چه می دانید؟

در پاسخ به این سوالات ابتدا باید بدانیم داده باز چیست؟ باید گفت عنوان «داده باز»، به داده‌هایی اطلاق می شود که به صورت رایگان و آزاد در اختیار همه قرار دارد تا بتوانند از آن استفاده کنند و به هر صورت و فرمت دلخواهی به نشر آن بپردازند.

«داده باز» دارای محدودیت‌های مربوط به حق کپی رایت، یا موارد محدودکننده مشابه آن نیست و مفاهیم مشابهی با دیگر جنبش های باز (Open)، نظیر نرم افزارهای متن باز (Open Source) –درست مشابه آنچه در سیستم عامل اندروید شاهد آن هستیم- یا محتوای آزاد (Open Content) دارد.

همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، داده‌های باز اغلب از جنس بیگ دیتا (کلان داده) هستند، با این حال مجموعه داده‌های کوچک نیز می توانند بصورت باز منتشر شوند. به همین دلیل این دو تعریف از هم متمایز هستند.

open-data3

خوب شاید این سوال در ذهنتان بوجود آمده باشد که این داده‌های باز چه کاربردی دارند؟ در پاسخ به این سوال می توان از یکی از سخنرانی‌های تد (TED) که توسط «تیم برنرزلی» اجرا شد کمک بگیریم. او از فواید این داده‌ها می‌گوید و در مثال‌هایش می‌گوید: سایت Open Street Map سایتی است که در آن کاربران آزادند، نقشه هر مکانی را ویرایش کنند و به کمک اطلاعات آزادی که همه کاربران دارند نقشه‌ای از کل جهان روز به روز در حال تکمیل شدن است. اما اتفاق جالبی که در این سایت رخ داد مربوط به سال ۲۰۰۹ و زلزله هائیتی است. نقشه شهر پورتو پرنس در این کشور قبل از زلزله، نقشه دقیق و مناسبی مانند نقشه شهرهای بزرگ و پر جمعیت شناخته شده مانند نیویورک نبود. اما بلافاصله بعد از رخ دادن زلزله، شرکت تجاری GeoEye تصاویر ماهواره‌ای را از هائیتی را به عنوان داده باز برای استفاده همگان منتشر کرد و بلافاصله افراد مختلفی از سراسر جهان که امکان و توان نقشه‌کشی را داشتند با کمک این تصاویر ماهواره ای شروع به ویرایش نقشه این شهر در سایت Open Street Map نمودند و به سرعت این نقشه را ساختند. آن‌ها به کمک قرار دادن نقطه های آبی رنگی بر روی نقشه محل استقرار و کمپ افراد آسیب دیده و بی سرپناه را مشخص کردند. این کار یک نقشه پویا، آنلاین و دقیق را به وجود آورد که بلافاصله محل‌های استقرار افراد بی سرپناه را نشان می داد. در نتیجه این نقشه به سرعت به بهترین نقشه برای کسانی که عملیات امداد را در پورتو پرنس انجام می دادند، تبدیل شد و تیم های نجات از همین نقشه بر روی دستگاه های GPS خود استفاده می کردند. این نقشه به مرور تبدیل به یک نقشه فوق العاده از راه‌های مسدود شده، ساختمان‌های آسیب دیده و حتی اقلام مورد نیاز تیم‌های نجات و امداد در مناطق مختلف شد.

خب این فقط یک مثال بود که قدرت «داده باز» را به ما نشان می‌دهد. اما داده‌های باز می تواند در شفافیت عملکرد دولت‌ها نقش مهمی ایفا کنند و شرایط اجتماعی بسیار بهتری را برای شهروندان یک جامعه فراهم کند و اصطلاحا دولت‌ها درون یک اتاق شیشه‌ای قرارخواهند گرفت تا هم در سرعت عمل فرآیندهای اجرایی شاهد رشد و تسریع کارها باشیم، هم اینکه مواردی مانند فساد و رانت و… به شدت کاهش می یابد یعنی به نوعی این را هم می‌توان گفت که داده های باز در شفافیت عملکرد اقتصادی دولت ها نیز نقش مهمی ایفا می کنند.

باید بدانیم که در حقیقت این «داده باز» باعث ایجاد مفاهیم جدیدی مثل دولت باز (Open Government) شده است و یکی از اصول هشت‌گانه دولت باز همین میزان دسترسی مردم به داده باز است که در زمینه‌های مختلف مالی، سلامت، حمل و نقل، انرژی، آموزش و … بطور بالقوه برآورد می شود که حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد دلار ارزش اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

البته بستر‌سازی برای «داده باز» اصولا باید توسط دولت‌ها انجام شود تا بتوان ارزش استخراج شده توسط داده‌ها را به صورت واقعی مورد استفاده قرار داد.

open-data4

آمریکا و انگلیس صدر نشین داده باز

«بنیاد دانش باز» بریتانیا، شاخص داده‌های باز و رابطه این شاخص با تولید ناخالص داخلی، شاخص توسعه انسانی و شاخص درک فساد را بر روی گروهی از کشورها مورد بررسی قرار داده‌ است.

در بررسی شاخص داده باز، دسترسی به اطلاعات در ۱۰ زمینه کلیدی زیر مورد بررسی قرار می گیرد:

  1. مخارج دولت
  2. بودجه دولت
  3. نتایج انتخابات
  4. جدول زمانی حمل و نقل‌
  5. میزان آلودگی
  6. ثبت شرکت‌ها
  7. آمار ملی
  8. تصویب قانون‌ها
  9. کدپستی‌ها
  10. دسترسی به نقشه ملی

در این رتبه ‌بندی که میان ۷۰ کشور مختلف انجام شد، انگلیس و آمریکا توانستند رتبه‌های نخست را به ترتیب کسب کنند. رتبه‌های بعدی به ترتیب به دانمارک، نروژ و هلند اختصاص داده شده است.

 

ایران و حرکت به سمت داده باز

ظرف چند سال گذشته شاهد آن هستیم که کشورمان نیز به سمت فعالیت در حوزه داده باز رفته است.

از نمونه بسترهای ایجاد شده در این خصوص می توان به پرتال‌های «داده باز» اشاره کرد که  در رویکرد نهادهای دولتی کشورمان آن شاهد هستیم تا پرتال های مختلفی در این حوزه در حال راه اندازی می باشد. اما برای مثال راه اندازی «درگاه دولت الکترونیک یا همان پنجره واحد خدمات دولت هوشمند» می‌تواند شروعی برای این فرآیند باشد یا حتی می توان به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که چندی پیش مراسم رونمایی فاز نخست آن برگزار شد اشاره کرد که به گفته مسئولین یکی از اهداف مهم آن زمینه سازی برای بروز و نمود بستر «داده باز» در کشورمان است.

کامپیوتر کوانتمی دقیقا یعنی چی؟ [ویدیوهای آموزشی]


کامپیوترهای کوانتمی سریع‌ترین کامپیوترهای جهان هستند. هر از گاهی در خبرها می‌خوانیم که یک کامپیوتر کوانتمی جدید در یک دانشگاه مشهور دنیا راه‌اندازی شد. ولی کامپیوتر کوانتمی دقیقا یعنی چی؟ مکانیک کوانتم می‌تواند چه نقشی در ساختن کامپیوترها داشته باشد و چرا این کامپیوترها این‌قدر سریع هستند؟ اصلا کاربرد این نوع کامپیوترها چیست و آیا روزی می‌رسد که کامپیوترهای شخصی ما هم کوانتمی شوند؟ برای اینکه جواب این سوال‌ها را بفهمید، حتما ویدیوی بالا را ببینید یا آن را دانلود کنید.

همه‌ی آنچه باید از تایید دو مرحله‌ای بدانید

تایید دو مرحله‌ای

بسیاری از افراد وقتی صحبت از «تایید دو مرحله‌ای» (Two-Factor Authentication) به میان می‌آید با حالتی که نشان از نارضایتی است می‌گویند: «اه، عجب چیز آزاردهنده‌ای است». بله موضوع این مقاله در مورد همان مرحله‌ی اضافی آزاردهنده است. همان مرحله‌ای که شما را وادار می‌کند پیش از ورود به یک حساب کاربری آنلاین ابتدا کدی را دریافت کنید. البته اگر اندکی در مورد تایید دو مرحله‌ای تحقیق کنید دیگر هنگام برخورد با آن دلخور نخواهید شد. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا تایید دو مرحله‌ای یا ۲FA را بهتر بشناسیم، نگاهی به روش‌های مختلف آن بیندازیم و برخی از سوءتفاهم‌های رایج در مورد آن را برطرف کنیم.

رایج‌ترین شیوه‌های تایید دو مرحله‌ای

تایید از طریق پیام کوتاه (SMS)

بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های امنیتی امکان استفاده از پیام کوتاه برای تایید دو مرحله‌ای هنگام ورود به حساب کاربری را در اختیار کاربران می‌گذارند. این مرحله می‌تواند در هر بار ورود به حساب کاربری ضروری باشد یا تنها در مواقعی درخواست شود که فرد از یک گجت یا سیستم جدید قصد ورود به حساب خود را دارد. در این روش گوشی موبایل شما نقش عامل دوم در احراز هویت را بازی می‌کند.

معمولا SMS تایید در این روش شامل یک کد کوتاه یک‌بارمصرف است که باید آن را در بازه‌ی زمانی مشخصی برای ورود به حساب خود استفاده کنید. بدین ترتیب آقای هکر برای ورود به حساب شما علاوه بر رمز عبور باید به گوشی موبایل شما هم دسترسی داشته باشد. یکی از مشکلات استفاده از این روش مربوط به پوشش شبکه است. اگر در جایی قرار بگیرید که خارج از محدوده‌ی پوشش اپراتور موبایلتان باشد یا به خارج از کشور سفر کرده باشید و به شبکه‌ی اپراتور خود دسترسی نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ طبیعتا قادر نخواهید بود کد تایید را دریافت کنید و باید قید ورود به حسابتان را بزنید.

تایید دو مرحله‌ای

بااین‌حال با توجه به این‌که این روزها گوشی موبایل به بخشی از دست بیشتر ما تبدیل شده، در اغلب مواقع این شیوه مناسب است. علاوه بر این برخی از سرویس‌ها به سیستمی برای اعلام صوتی کد تایید مجهز هستند؛ در نتیجه اگر امکان دریافت پیام کوتاه را نداشته باشید، می‌توانید از تلفن ثابت برای دریافت کد استفاده کنید.

استفاده از اپلیکیشن‌های تولید کد مانند Google Authenticator

این روش ازآنجاکه به پوشش شبکه موبایل متکی نیست می‌تواند نسبت به استفاده از SMS روش بهتری باشد. ممکن است شما تابه‌حال از اپلیکیشن‌هایی که برای تولید کدهای امنیتی کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند استفاده کرده باشید. اپلیکیشن Google Authenticator یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در این دسته است که هم برای اندروید و هم برای iOS تولید شده.

پس از این‌که یک سرویس را برای استفاده از تایید دو مرحله‌ای اپلیکیشن Authenticator تنظیم کردید، هرگاه قصد ورود به آن را داشته باشید، باید علاوه بر نام کاربری و رمز عبور یک کد تایید هم وارد کنید. حال می‌توانید یک کد یک‌بارمصرف جدید را از اپلیکیشن Google Authenticator بگیرید. هر کد ظرف مدت  یک دقیقه اعتبار خود را از دست می‌دهد. بنابراین گاهی لازم است برای استفاده از کد جاری سرعت بالایی داشته باشید. پس از اتمام یک دقیقه کد جدیدی اعلام می‌شود که باید از آن برای ورود به حساب استفاده کنید. هر چند اسم این اپلیکیشن با گوگل آغاز می‌شود، علاوه بر Gmail امکان افزودن سرویس‌های مختلفی نظیر دراپ‌باکس، Evernote یا بسیاری موارد دیگر هم به آن وجود دارد.

تایید دو مرحله‌ای

البته اگر دوست ندارید برای سرویس‌هایی نظیر این به گوگل متکی باشید، جایگزین‌های دیگری هم وجود دارد که از میان آن‌ها سرویس Authy جامع‌ترین محسوب می‌شود. سرویس Authy از تمام کدهایی که در طول زمان تولید شده‌اند یک نسخه‌ی پشتیبان رمزگذاری شده تهیه می‌کند و امکان استفاده از آن روی چندین پلتفرم مختلف وجود دارد. Lastpass هم به‌تازگی سرویس Authenticator خاص خود را راه‌اندازی کرده است.

این اپلیکیشن‌ها چه به اینترنت متصل باشید و چه به اینترنت متصل نباشید تا ابد به تولید کدهای موقت ادامه خواهند داد. تنها نکته‌ی منفی این است که راه‌اندازی این اپلیکیشن‌ها اندکی پیچیدگی دارد.

کلیدهای احراز هویت فیزیکی

اگر حوصله‌ی سروکله زدن با کدها و اپلیکیشن‌ها و پیام کوتاه را ندارید، گزینه‌ی دیگری هم وجود دارد که هنوز چندان رایج نیست: استفاده از کلیدهای احراز هویت فیزیکی. این کلیدها شبیه یک فلش مموری USB کوچک هستند که می‌توانید آن را در میان دسته‌کلید خود قرار دهید. هرگاه قصد داشته باشید روی یک کامپیوتر جدید به حساب خود وارد شوید، لازم است این کلید USB را به سیستم وصل کنید و دکمه‌ی روی آن را بفشارید.

تایید دو مرحله‌ای

برخی از شرکت‌ها در حال تلاش هستند تا استانداردی به نام U2F را برای تولید این کلیدها جا بیندازند. حساب‌های گوگل، دراپ‌باکس و گیت‌هاب همین الان هم با استاندارد U2F سازگاری دارند. احتمالا در آینده کلیدهای احراز هویت فیزیکی به بلوتوث و NFC هم مجهز خواهند شد تا امکان استفاده از آن‌ها با گجت‌هایی که پورت USB ندارند ممکن باشد.

احراز هویت مبتنی بر اپلیکیشن و مبتنی بر ایمیل

برخی از اپلیکیشن‌ها تمام گزینه‌های بالا را به‌طور کامل کنار می‌گذارند و هویت شما از طریق خود اپلیکیشن تایید می‌کنند. برای مثال اگر گزینه‌ی Login Verification را در اپلیکیشن Twitter فعال کنید، هرگاه تلاش کنید روی یک گجت جدید به حساب خود وارد شوید، مجبور خواهید بود ورود خود را با استفاده از اپلیکیشن توییتر روی گوشی موبایلتان تایید کنید. اپل هم از شیوه‌ی مشابهی برای تایید ورود به گجت‌های جدید استفاده می‌کند. هرگاه قصد ورود به حساب خود روی یک گجت جدید را داشته باشید، یک کد یک‌بارمصرف به سایر گجت‌های اپلی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید ارسال خواهد شد.

تایید دو مرحله‌ای

روش‌های مبتنی بر ایمیل هم همان‌طور که از عنوان آن‌ها پیدا است از آدرس ایمیل به‌عنوان مرحله‌ی دوم تایید هویت استفاده می‌کنند. بنابراین هرگاه قصد ورود به اپلیکیشن یا سرویسی را داشته باشید که این روش استفاده می‌کند، کد یک‌بارمصرف به آدرس ایمیلی که معرفی کرده باشید ارسال خواهد شد.

تفکرات اشتباه و سؤالات متداول در مورد تایید دو مرحله‌ای

آیا باید تایید دو مرحله‌ای را فعال کنم یا نه؟

بله. به‌ویژه برای سرویس‌های حساسی که اطلاعات شخصی یا مالی شما را در خود دارند.

استفاده از تایید دو مرحله‌ای برای کدام‌یک از سرویس‌های متداول توصیه می‌شود؟

  • Google / Gmail / Hotmail / Outlook / Yahoo Mail **
  • Lasppass / 1Password / Keepass یا هر سرویس مدیریت رمز عبور دیگری که استفاده می‌کنید. **
  • Dropbox / Google Drive / iCloud / OneDrive و تمام سرویس‌های ابری دیگری که برای ذخیره‌سازی اطلاعات با ارزش به کار می‌برید.
  • حساب‌های بانکی
  • فیسبوک / توییتر / لینکدین / تلگرام
  • حساب‌های مربوط به مدیریت هاست وب‌سایت‌ها
  • حساب کاربری استیم و پلی‌استیشن (به‌ویژه اگر آرشیو بازی‌های شما ارزش بالایی دارد)

** این موارد اهمیت ویژه‌تری دارند؛ چراکه اغلب نقش دریچه‌ای را برای ورود به تمام فعالیت‌های آنلاین دیگر شما بازی می‌کنند.

اگر شک دارید که یک سایت یا سرویس خاص از تایید دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند یا نه، سایت twofactorauth.org فهرست جامعی را برای شما مهیا کرده است.

سرد سرد سرد! زاکربرگ عکس‌هایی از دیتاسنتر قطبی فیسبوک منتشر کرد

اطلاعات شخصی که روی شبکه‌های اجتماعی می‌گذاریم کجا ذخیره می‌شوند؟ خوب جوابش مشخص است. مثل بقیه‌ی اطلاعات اینترنت، آن‌ها را در دیتاسنترهای عظیم ذخیره می‌کنند. این دیتاسنترها مصرف انرژی خیلی زیادی دارند و باید به هر نحوی که شده، سرد نگه داشته شوند. هر شرکتی راه‌حل خودش را برای سرد کردن دارد. مثلا مایکروسافت به دنبال ساختن دیتاسنترهایی در زیر آب است تا سخت‌افزارها همیشه خنک بمانند. ولی راه‌حل فیسبوک هم خیلی جالب است. دیتاسنتر فیسبوک در شمال سوئد و با فاصله‌ی فقط ۱۱۲ کیلومتر تا دایره‌ی قطبی ساخته شده و محیطی واقعا سرد دارد.

البته فیسبوک سال‌ها پیش این دیتاسنتر را که با نام Lulea شناخته می‌شود ساخت. با این حال هنوزمارک زاکربرگ هر وقت آن را می‌بیند کلی کیف می‌کند و جدیدا روی فیسبوکش چند عکس از آن را به اشتراک گذاشته. زاکربرگ خواسته فناوری‌های خیلی پیشرفته‌ای که در این دیتاسنتر به کار رفته را به نمایش بگذارد. دیتاسنتر فیسبوک ظاهر خیلی پیشرفته‌تری نسبت به دیتاسنتر گوگل با آن همه لوله‌های رنگی که از سویی به سوی دیگر رفته‌اند دارد و خیلی سردتر به نظر می‌رسد. در ادامه عکس‌های جالب این دیتاسنتر را ببینید.

منبع: The Verge